دستگاهی کوچکتر از یک دانه برنج سرطان لوزالمعده را از بین می‌برد

محققان با دستگاهی کوچک‌تر از یک دانه برنج و انتقال مستقیم آن به تومور، راهی برای مقابله با سرطان لوزالمعده پیدا کرده‌اند. نتایج روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده و انتظار می‌رود این فناوری طی ۵ سال آینده بتواند وارد گزینه‌های درمانی شود.

در این پروژه، محققان موسسه هیوستون متدیست از دستگاه نانوسیالی قابل کاشت استفاده کردند که برای تحویل آنتی‌بادی‌های مونوکلونال CD40 (MAB) مناسب است. آن‌ها این عامل ایمونوتراپی را با دوز کم و به صورت مستمر از طریق سامانه نانوفلوئیدی (NDES) به بدن موش تزریق کردند. نتایج نشان داد که در دوزهای چهار برابر کمتر از مقادیر مورد استفاده در درمان ایمونوتراپی رایج، ابعاد تومور کاهش می‌یابد.

کورین یینگ زوان چاو ازمحققان این پروژه می‌گوید: «یکی از جالب‌ترین یافته‌های ما این بود که حتی اگر دستگاه NDES فقط در یکی از دو تومور موجود در بدن موش قرار دهیم، هر دو تومور شروع به کوچک‌شدن می‌کنند. این بدان معنی است که درمان موضعی با ایمونوتراپی قادر به فعال کردن پاسخ ایمنی به سایر تومورهای هدف نیز است. نتایج نشان داد که یک مدل حیوانی برای ۱۰۰ روز بدون تومور باقی مانده است.»

آدنوکارسینوما مجرای لوزالمعده اغلب در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. در حقیقت، حدود ۸۵ ٪ از بیماران، در مرحله متاستاتیک بیماری شناسایی می‌شوند.

محققان متدیست هوستون در حال مطالعه فناوری تحویل نانوفلوئیدی مشابه در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند. آزمایشگاه نانومیدین گراتونی در هوستون متدیست هوستون بر روی پلتفرم‌های مبتنی بر نانوفلوئیدیک قابل کاشت برای تحویل داروهای کنترل شده و طولانی مدت برای درمان بیماری‌های مزمن متمرکز است.

ایمونوتراپی برای معالجه سرطان‌ها که قبلاً گزینه های درمانی خوبی نداشتند احتمالا قابل استفاده باشد. با این حال، از آنجا که ایمونوتراپی در کل بدن پخش می‌شود، باعث ایجاد عوارض جانبی بسیاری شده که گاهی اوقات برای طولانی‌مدت ماندگار هستند. با تمرکز مستقیم روی رهایش دارو در تومور، بدن از قرار گرفتن در معرض داروهای سمی محافظت می‌شود و عوارض جانبی کمتری در پی خواهد داشت، که به بیماران تحت معالجه اجازه می‌دهد تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

دستگاه NDES از یک مخزن داروی استیل ضد زنگ حاوی نانوکانال تشکیل شده است، بنابراین غشایی ایجاد می‌کند که هنگام انتشار این دارو امکان انتشار پایدار را فراهم می‌کند. دستگاه نانوفلوئیدیک هوستون متدیست برای انتشار طولانی مدت کنترل شده و پایدار در نظر گرفته شده است و از تزریق مکرر و مستمر دارو که اغلب منجر به عوارض جانبی جانبی می‌شود، جلوگیری می‌کند.