جذب سرمایه ۱۰ میلیون یورویی برای تولید هیدروژن سبز

ناکو تکنولوژی (Naco Technologies) که یک استارت‌آپ فعال در حوزه پوشش‌های نانویی و مواد مورد استفاده برای تولید و بکارگیری هیدروژن سبز است، موفق به جذب سرمایه ۱۰ میلیون یورویی شده است. فناوری این استارت‌آپ، امکان ایجاد پوشش‌های پیچیده و نانوکامپوزیت‌هایی با خواص برجسته، از جمله کنترل دقیق ضخامت، چگالی بالا، رسانایی و مقاومت در برابر خوردگی را ایجاد می‌کند. این استارت‌آپ در صدد آن است تا از این فناوری در راستای کاهش نیاز به مواد گران‌قیمتی مانند پلاتین و ایریدیوم برای تولید هیدروژن سبز استفاده نماید.

هیدروژن یک فرصت بزرگ در تغییر اقتصاد دوستدار محیط‌زیست است. با این وجود، تولید تجاری هیدروژن خود به واسطه استفاده از سوخت‌های فسیلی ممکن بوده که این فرایند نیز با انتشار کربن بالا همراه می‌باشد. یک جایگزین سبز، بکارگیری انرژی اضافی خورشید و باد به منظور الکترولیز آب برای تبدیل به هیدروژن می‌باشد. با این وجود، هیدروژن تولیدی در این فرآیند از نظر شیمیایی بسیار تهاجمی بوده و در نتیجه اجزای الکترولیز به محافظت با پوشش‌های پیشرفته نیاز دارند. در حال حاضر، برای برطرف نمودن این چالش بیشتر از روش‌های رسوب‌دهی استفاده شده که به دلیل هزینه‌های تولید بالا و استفاده از فلزات گران‌بها و کمیاب، مقیاس‌پذیر نمی‌باشند.

الکساندر پارفینوویکس (Aleksandrs Parfinovics)، مدیرعامل این استارت‌آپ لتونی در خصوص روش توسعه یافته توسط ناکو تکنولوژی و پتانسیل این روش در مقایسه با روش‌های غیرتجاری موجود می‌گوید: «ما یک فرآیند پوشش‌دهی نانویی با سرعت بالا توسعه داده‌ایم که می‌تواند مصرف فلزات کمیاب مورد استفاده در پوشش‌های کاتالیزوری سنتی (مانند پلاتین و ایریدیوم) را تا ۱۰ برابر کاهش دهد. در واقع فناوری توسعه یافته توسط ناکو، فرصتی برای توسعه مواد جدید به منظور جایگزینی بالقوه با این عناصر نادر را فراهم می‌کند. ما در حال حاضر با ۲۰ مشتری خود در حال کار هستیم که برخی از آن‌ها بازیگران پیشرو در فضای هیدروژن می‌باشند.»

ناکو تکنولوژی، پوشش‌های کاتالیزوری و محافظی برای اجزای مختلف سیستم هیدروژنی مانند غشاها، آندها، کاتدها و صفحات دوقطبی ارائه می‌کند. فناوری این استارت‌آپ، امکان ایجاد پوشش‌های پیچیده و نانوکامپوزیت‌هایی با خواص برجسته (کنترل ضخامت دقیق از ۵ نانومتر تا ۵ میکرومتر، چگالی بالا، رسانایی و مقاومت در برابر خوردگی) را فراهم می‌نماید. فناوری کندوپاش مگنترون با سرعت بالای ناکو تکنولوژی، نویدبخش صنعت هیدروژن سبز است. به کمک این فناوری، تقریباً هر ماده‌ای را می‌توان با سرعت بالا اسپاتر نموده و آن‌ها را در پوشش‌های نانوساختار جدید ترکیب نمود. «PEM»ها و پیل‌های سوختی اجزای ضروری در تولید و ذخیره‌سازی هیدروژن هستند، با این وجود اتکای آن‌ها به مواد نجیبی مانند پلاتین و ایریدیوم، باعث گرانی و پایداری کمتر آن‌ها می‌شود.

پوشش‌های کاتالیستی نوآورانه ناکو، هدف حذف یا کاهش قابل توجه استفاده از این مواد، کاهش هزینه و همچنین تقلیل اثرات زیست‌محیطی تولید هیدروژن را دنبال می‌نماید. با حرکت جهان به سمت کربن‌زدایی، بکارگیری هیدروژن سبز به عنوان یک منبع انرژی پاک و پایدار با طیف وسیعی از کاربردها، از حمل‌و‌نقل گرفته تا صنایع مختلف، مطرح می‌باشد. با این حال، هزینه بالای تولید، مانع مهمی برای پذیرش گسترده آن است. فناوری نوآورانه ناکو می‌تواند به غلبه بر این مانع کمک نموده و هیدروژن سبز را به یک گزینه اقتصادی‌تر برای مشاغل و مصرف‌کنندگان مختلف تبدیل نماید.