استفاده از باتری‌هایی با آندهای نانویی در نسل بعدی خودروهای مرسدس بنز

سیلا (Sila) که یک استارت‌آپ کالیفرنیایی فعال در حوزه توسعه مواد باتری‌ برای خودروهای الکتریکی است، اعلام کرده که آندهای مبتنی بر سیلیکون آن‌ها که در حال حاضر در مقیاس تجاری تولید شده و در دسترس می‌باشند، در خودروی جدید مرسدس بنز یعنی «EQG G Wagon» مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آندهای سیلیکونی که «تیتان سیلیکون» (Titan Silicon) نام دارند، منجر به افزایش برد باتری خودروهای الکتریکی شده و در نتیجه پیش‌بینی‌ها حکایت از استقبال قابل توجه از آن‌ها دارد.

در عمل، آندهای سیلیکونی توانایی ذخیره ۱۰ برابر شارژ بیشتر نسبت به گرافیت و سایر آلیاژهای فلزی را در همان مقدار فضا داشته و این مسئله، آن‌ها را به یک راه‌حل ایده‌آل برای باتری‌های «EV» تبدیل می‌کند. گزارش‌های تجربی افزایش ۴۰ درصدی در چگالی انرژی «LIB»های مبتنی بر آند سیلیکونی (Si-LIBs) را نشان داده‌اند. بر اساس برآوردهای «IDTechEx»، طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه آندهای سیلیکونی با بودجه بیش از ۱٫۹ میلیارد دلاری همراه بوده است. در همین راستا، سیلا نیز که یک استارت‌آپ مستقر در دره سیلیکون است، موفق به جذب سرمایه قابل توجهی شده و دستاوردهای تحسین‌برانگیزی نیز بدست آورده است.

بر اساس ادعای این شرکت، «تیتان سیلیکون» اولین جایگزین آند گرافیتی ایمن، تمیز و اثبات شده در بازار بوده که برای مقیاس انبوه مهندسی شده و به‌طور چشمگیری عملکرد خودروهای الکتریکی را افزایش می‌دهد. سیلا در این خصوص ابراز داشته: «در حال حاضر تیتان سیلیکون می‌تواند افزایش ۲۰ درصدی مسیر قابل پیمایش خودرو را به دنبال داشته باشد و این بیانگر قابلیت طی نمودن ۱۰۰ مایل بیشتر برای برخی از خودروهای برقی است. البته با مسیر توسعه‌ای دستاوردهای شرکت، این افزایش برد در نسخه‌های بعدی تا دو برابر خواهد بود.»

علاوه بر این، تیتان سیلیکون می‌تواند عملکرد شارژ را نیز بهبود بخشیده و شارژ باتری از ۱۰% به ۸۰% در کمتر از ۲۰ دقیقه قابل انجام می‌باشد. البته برای کاهش بازه زمانی مورد نیاز برای شارژ نیز شرکت برنامه‌هایی دنبال نموده که در نسخه‌های بعدی رونمایی خواهد شد. همه این نتایج در حالی به دست آمده که عمر چرخه یا ایمنی باتری به خطر نیفتاده است. همچنین این نکته شایان ذکر است که به کمک آندهای جدید در مقایسه با آندهای گرافیتی، وزن باتری EV تا ۱۵ درصد کاهش یافته و در عین حال ۲۰ درصد در فضای موجود صرفه‌جویی شده است.

در کنار همه مزایای یاد شده، در حین فرایند تولید این آندها در مقایسه با آندهای گرافیتی، میزان دی‌اکسیدکربن به ازای هر kWh با کاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدی همراه بوده که این مسئله کاهش بیشتر اثرات زیست محیطی خودروهای الکتریکی را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است که فناوری مورد استفاده در تیتان سیلیکون، در حال حاضر در ردیاب‌های تناسب اندام «WHOOP 4.0» نیز در حال استفاده بوده و در بازار موجود می‌باشد. این شرکت در حال طراحی سیلیکون نانو کامپوزیت با کارایی بالا برای تولید انبوه بوده و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به صورت تجاری در دسترس صنعت خودروهای الکتریکی قرار گیرد. سیلا قصد دارد در پنج سال آینده مواد کافی برای تولید یک میلیون خودروی برقی تولید کند که این کار را با مرسدس بنز «EQG G Wagon» شروع می‌کند.

لازم به ذکر است که مرسدس بنز ابتدا در سال ۲۰۱۹ در سیلا سرمایه‌گذاری کرد و از همان زمان به دنبال مواد باتری پیشرفته برای خط تولید خودروهای برقی آینده خود بود. این خودروساز آلمانی، در ماه گذشته شراکت خود را توسعه داد و از قرارداد جدیدی برای بکارگیری «NCS Sila» در ناوگان لوکس الکتریکی خود که با «EQG G Wagon» شروع می‌شود، رونمایی نمود.

مارکوس شافر (Markus Schäfer)، مدیر ارشد فناوری و عضو هیئت مدیره گروه مرسدس بنز، پیشرفت سیلا را در بهار گذشته ستایش کرد و در این خصوص ابراز داشت: «از زمان ایجاد مشارکت استراتژیک با سیلا در سال ۲۰۱۹، این شرکت راهی طولانی پیموده است. آن‌ها نه تنها توانایی خود را در ارائه نوآوری علمی در بالاترین سطح نشان داده‌اند، بلکه توانایی خود در تولید مواد با کیفیت بالا را نیز ثابت کرده‌اند. ما خوشحالیم که یک شریک پیشرو داریم که به ما کمک می‌کند تا نسل آینده خودروهای لوکس الکتریکی خود را با فناوری آند بسیار نوآورانه توسعه دهیم. ارائه چنین تراکم انرژی بالایی، یک تغییر واقعی بازی است و به ما امکان می‌دهد در هنگام توسعه خودروهای الکتریکی آینده، در مسیرهای کاملاً جدیدی فکر کنیم. همکاری ما با سیلا گام اساسی دیگری در مسیر ساخت مطلوب‌ترین خودروهای لوکس الکتریکی است.»

گفتنی است، مرسدس بنز «EQG G Wagon» تا پایان سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵، یعنی درست زمانی که فناوری سیلا وارد بازار می‌شود، عرضه خواهد شد.