گفتگوی دانشجویان برتر با چهره‌های شاخص فناوری نانو در رویداد «مسیر آینده من»

ه همت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رویداد «مسیر آینده من» با هدف آشنایی و گفتگوی رو در روی دانشجویان برتر با چهره‌های موفق و شاخص در زمینه‌های مختلف علوم مرتبط با فناوری نانو اعم از مسوولان و سیاستگذاران، اساتید و کارآفرینان آغاز شد.

دکتر حمید حمزه‌زاده، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با قدردانی از بانیان دانشجویی این رویداد ارزشمند، اظهار کرد: حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری در مقطعی هرچند کوتاه در جهاددانشگاهی، با یک جریان سازی روبه جلو، پویا و مؤثر همراه بود و تحولی در نوع نگاه به موضوعات و فعالیت های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در جهاددانشگاهی با رویکردی نوآورانه را به دنبال داشت.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت توجه به خلاقیت و نوآوری و تمرکز بر جامعه فرهیخته و نخبه دانشجویی و دانشگاهی، افزود: این نگاه و رویکرد در بدو تشکیل نهاد مقدس جهاددانشگاهی، از اصلی ترین عوامل شکل گیری این مجموعه بود و در تمام مقاطع در طول بیش از ۴ دهه فعالیت این نهاد نیز مورد توجه جدی همکاران جهاد دانشگاهی قرار گرفت و منجر به شکوفایی و دستیابی به نتایج ارزشمندی برای کشور شد که تنها در حوزه سلامت می توان به دستاوردهای گرانقدری چون پژوهشگاه رویان (جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران)، پژوهشگاه ابن سینا (جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی)، پژوهشکده معتمد (جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران)، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی متعدد فعال در حوزه های مختلف علوم پایه و پزشکی  اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: با همین رویکرد، شعار و چشم انداز جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۱، تحقق “زیست بوم نوآوری نخبگان ایرانی” تعیین شد. بارها معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه های مختلف از جهاددانشگاهی به عنوان بستر و مامنی برای رونق نوآوری های نخبگان و دانشگاهیان یاد کردند و بر نقش حمایتی و هدایتی این نهاد برای نیروی انسانی خلاق، مستعد و دانش آموخته دانشگاهی تاکید داشتند. باعث افتخار است که امروز در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به همت دانشجویان و دانش آموختگان برتر و نخبگان و استعدادهای درخشان دانشگاهی، و حمایت مسوولان به ویژه دکتر زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به حق حامی واقعی دانشجویان و نخبگان جوان دانشگاه بوده و هستند، شاهد تشکیل “شبکه نخبگان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی” با بیش از هزار عضو در قالب ۲۷ انجمن و هسته فکری، و عملکردی درخشان در مدت کوتاه فعالیت همچون برنامه ریزی و برگزاری بیش از ۴۰ رویداد دانشجویی و علمی در نیم سال اخیر هستیم.

حمزه زاده بیان کرد: امیدوارم در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان “زیست بوم نوآوری نخبگان ایرانی حوزه سلامت”،  با همت مضاعف این فرهیختگان دانشگاهی، برنامه ریزی و اجرای اینگونه رویدادها با حمایت همچون گذشته ارکان دانشگاه و حمایت های معاون عملی و فناوری ریاست جمهوری، عرصه و فضای بهتری را برای فعالیت‌های دانشجویی به ویژه در حوزه‌های بین‌رشته‌ای فراهم کنیم.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار ماه رمضان سال جاری با دانشجویان و تاکید مستقیم ایشان بر همین موضوع که “فعالیت‌های دانشجویی مثل خود دانشجو یک فرصت برای کشور است”،  گفت: امیدوارم بتوانیم با مشارکت و همراهی از این فرصت های موجود در دانشگاه و کشور به نحو مقتضی و شایسته حمایت و بهره برداری کنیم.

در ادامه این برنامه، دکتر عماد احمدوند، رییس کارگروه ستاد ویژه فناوری نانو بیان کرد: من در این جمع ها با این دید حضور پیدا می کنم که موضوع جدید یاد بگیرم. جمع کانون برگزیدگان، یک جمع ویژه است؛ جمعی که هر کدام یک توانمندی خاص دارند. امیدورام این جمعی که در طول این سال‌ها شکل گرفته و در حال پیشروی است، یک جمع با برکت باشد و در شرکت ها، کارها و پروژه ها موثر وارد شود؛ مانند جهاددانشگاهی که یک نهاد با برکت برای کشور بوده و به کشور خیر رسانده است.

وی ادامه داد: در آینده و در مقاطع مختلف جمع شما برکاتش بیشتر از اینها خواهد بود. کاری که انجام می دهید درست است که به عنوان «مسیر آینده من» عنوان شده اما واقعیت این است که شما الان در این مسیر رشد و یادگیری قرار دارید.

دکتر احمدوند افزود: امیدوارم این برنامه ها اثرگذاری برای کشور داشته باشد و این جنس رویدادها که در طول این سال‌ها برگزار شده تا اعضای کانون، توانمندی ها و تخصص های خود را به اشتراک بگذارند، بسیار خوب و ارزشمند است.

وی افزود: خواهش من این است که یادگیری با دید انجام کار بیشتر برای حل مسائل اساسی کشور باشد. الان  دوستانی هستند که شرکت هایی دارند و با صنایع ارتباط داشته و کار انجام می دهند و در حوزه آموزش کار می کنند. این فضا هر چقدر تقویت شود، هم اثرش روی رشد شما بیشتر است، هم اثراتش روی حل مسائل کشور موثرتر.

احمدوند بیان کرد: این مستلزم تعاملات بیشتر است و باید مجموعه ها را بیشتر بشناسید. در شناخت است که مسائل شفاف و مشخص می شود. وی با اشاره به اینکه در تمام دستگاه ها فرصت ها، ضعف ها و نیازهایی وجود دارد که هر اندازه تعامل با آنها بیشتر باشد، شناخت بهتری صورت می گیرد و توان حل مسئله را بیشتر می کند، افزود: اما باید این پیش فرض را داشته باشید که مسیر حل مسائل دیگران، مسیر سخت و دشواری است. همه ما باید با این دید پیش بریم، شما بیشتر.

رییس کارگروه ستاد ویژه فناوری نانو اظهار کرد: هر فردی که توانمندتر است وظیفه بیشتری دارد. مجموعه شما جدا از تک تک افرادتان، یک نهاد ویژه است که ظرفیت های خاصی دارد. من خواهش می کنم که به این موضوع بیشتر فکر کنید که در این قالب، چه کار بیشتری می توانید انجام دهید.

رویداد “مسیر آینده من” به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرده و در محیطی صمیمی، پر شور و در قالب برنامه های متنوع، میزبان دانشجویان، اساتید، صاحب‌نظران و کارآفرینان موفق در حوزه فناوری نانو خواهد بود. این رویداد عصر جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.