آژانس فضایی کانادا یک میلیون دلار روی نانولوله‌ها سرمایه‌گذاری کرد

آژانس فضایی کانادا با اختصاص بودجه‌ای یک میلیون دلاری به دنبال تولید نانومواد قوی و سبک برای ایمن‌تر کردن سفرهای فضایی است. قرار است متخصصان بین‌رشته‌ای از آزمایشگاه‌های هسته‌ای کانادا روی این پروژه کار کنند. استفاده از نانولوله برای ایجاد کامپوزیت‌های سبک، ایده اولیه این پروژه است.

آزمایشگاه‌های هسته‌ای کانادا (CNL)، که در حوزه علوم و فناوری هسته‌ای در کانادا فعالیت می‌کند، اعلام کرد که با آژانس فضایی کانادا (CSA) توافق نامه‌ای برای مشارکت در تولید نانومواد امضا کرده است تا بتواند مواد چند منظوره‌ای را توسعه دهد که پتانسیل بهبود سفرهای فضایی را داشته باشد.

با تأمین بودجه از سوی آژانس فضایی کانادا، این پروژه ۱ میلیون دلاری با هدف پیشبرد توسعه نانوموادی تعریف شده است که می‌توانند در برابر شرایط سخت در فضا مقاومت کنند. این پروژه در راستای تلاش‌های مداوم کانادا برای فعال کردن اکتشافات فضایی انجام شده است. این پروژه به دنبال موادی است که از پرسنل فضاپیما محافظت کند و در عین حال، نه تنها سبک وزن هستند بلکه می توانند شرایط سختی مانند دمای شدید را نیز تحمل کنند. همچنین این مواد محافظت از اشعه و خاصیت مکانیکی عالی را به همراه دارند.

در سال‌های اخیر آزمایشگاه‌های هسته‌ای کانادا با همکاری شورای تحقیقات ملی کانادا، در مورد مواد نانوکامپوزیتی در محیط‌های با تابش خطرناک تحقیقاتی انجام داده است. هدف آن‌ها کشف رویکردهای جدید برای تقویت ویژگی‌های چنین نانوموادی است تا آن‌ها را برای برنامه‌های فضایی مناسب کند.

گریفین، معاون علوم و فناوری CNL گفت: «ما یک تیم چند رشته‌ای از متخصصان و تجهیزات و امکانات لازم برای طراحی و آزمایش این مواد و ارزیابی عملکرد، دوام و عملکرد آن‌ها در این نوع محیط‌های شدید داریم. به طور کلی، این یک پروژه فوق‌العاده هیجان‌انگیز است، کار ما می‌تواند به محافظت از فضانوردان کانادایی کمک کند و در ماموریت‌های فضایی آینده نقش داشته باشد.»

مواد نانولوله ارائه شده برای بررسی شامل عناصر کم جرم است که محدودیت‌های وزن را برای سفرهای فضا برآورده می‌کند. به طور کلی این پروژه برای بهینه‌سازی چنین نانوموادی برای عملکردهای مختلف محافظتی و همچنین آزمایش گسترده و دقیق از خواص آن‌ها قبل و بعد از تابش تعریف شده است. هدف از این پروژه تهیه مواد نه تنها با خواص محافظت در تابش بلکه با استحکام مکانیکی خوب، مقاومت اکسیداسیونی، ثبات حرارتی در دماهای بالا و البته وزن کم است. وقتی همه این ویژگی‌ها ترکیب می‌شوند برای کاوش در فضا ایمن‌تر و کارآمدتر و ایده‌آل هستند.