حمایت مالی ۶ میلیون یورویی برای مبارزه با عفونت‌های مقاوم به دارو

استارت‌آپ ایسلندی به نام آکتلیا (Akthelia) موفق به دریافت کمک مالی ۶ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای مبارزه با عفونت‌های مقاوم در برابر دارو شده است.

شرکت داروسازی آکتلیا و دانشگاه ایسلند، مشترکاً این کمک مالی را از طرف «Horizon Europe» و برای مبارزه با مقاومت ضد میکروبی (AMR) دریافت کرده‌اند. این مقاومت ضدمیکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها تکامل یافته و دیگر به داروها پاسخ نمی‌دهند و به همین دلیل درمان عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کنند.

مقاومت ضد میکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشتی  جهانی در زمان ما است که پتانسیل ایجاد بیماری همه‌گیر جهانی بعدی با ظهور سویه‌های مقاوم به دارو را دارا می‌باشد. همچنین تخمین زده می‌شود که عفونت‌های مرتبط با «AMR» در حال حاضر منجر به مرگ حدود ۵ میلیون نفر در سال می‌شوند که بیشتر از ایدز/HIV یا مالاریا است. در همین راستا، پروژه «IN-ARMOR» با بودجه اتحادیه اروپا و به رهبری آکتلیا و دانشگاه ایسلند، با هدف مقابله با این چالش و البته با همکاری هشت دانشگاه و مؤسسه دیگر و شش شرکت در سراسر اروپا انجام می‌شود.

هدف این پروژه توسعه نوع جدیدی از دارو است که پاسخ ایمنی طبیعی بدن را که به آن «ایمنی ذاتی» نیز می‌گویند، تقویت نموده و عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را برطرف می‌کند. این پروژه، به برنامه تحقیق‌وتوسعه‌ای آکتلیا در مورد ایمنی ذاتی و پپتیدهای ضدمیکروبی – زنجیره‌های پروتئینی کوتاهی که نقش کلیدی در سیستم ایمنی پستانداران از جمله انسان دارند- کمک خواهد کرد. گفتنی است که کار این استارت‌آپ مبتنی بر تحقیقات دانشگاه ایسلند بوده که یکی از مالکان این شرکت می‌باشد.

با استفاده از طراحی دارویی به کمک رایانه و البته با بهره‌گیری از فناوری نانو، این پروژه توسعه داروی جدیدی را دنبال نموده که برای هدف قرار دادن داروها در نواحی خاصی در بدن، افزایش اثربخشی و کاهش عوارض جانبی مؤثر می‌باشد. تیم تحقیق امیدوار است که داروی جدید نه تنها در ترکیب با سایر آنتی‌بیوتیک‌ها قابل استفاده می‌باشد، بلکه قابلیت استفاده به تنهایی را نیز دارا خواهد بود.

گوموندور هافن (Guðmundur Hrafn Guðmundsson)، استاد دانشگاه ایسلند و مدیر فروش آلکاتا در خصوص اثرگذاری قابل توجه فناوری جدید می‌گوید: «با تمرکز بر تحریک دفاع ذاتی بدن در برابر عفونت، می‌توانیم از بکارگیری آنتی‌بیوتیک‌های سنتی اجتناب نموده و درمان‌های انقلابی جدیدی برای مقابله با باکتری‌های مقاوم ایجاد کنیم. این روش می‌تواند جان‌های بی‌شماری را در سراسر جهان نجات دهد.»

گفتنی است که در صورت موفقیت این پروژه، پتانسیل صرفه‌جویی بلندمدت ۱۰۷ میلیارد یورویی در توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود خواهد داشت. علاوه بر این، بار بیماری‌های جهانی (مرگ و میر زودرس یا سال‌های زندگی با ناتوانی در نتیجه یک بیماری) را نیز به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.