پلتفرم نانوذرات، سیستم ایمنی را برعلیه MS فعال می‌کند

نکس‌ایمیون (NexImmune)، یکی از شرکت‌های حوزه نانوزیست‌فناوری در مرحله بالینی، قرار است آخرین دستاوردهای خود را در حوزه ایمنی‌درمانی و استفاده از نانوذرات برای درمان برخی بیماری‌های عصبی نظیر MS را ارائه دهد. این شرکت از فناوری ویژه‌ای به نام AIM برخوردار است.

فناوری شرکت نکس‌ایمیون، پلت‌فرم اختصاصی فناوری نانوذرات مدولاسیون ایمنی مصنوعی (™AIM) است. فناوری AIM نکس‌ایمیون را قادر می‌سازد تا نانوذراتی بسازد که به عنوان سلول‌های دندریتیک مصنوعی قادر به ایجاد پاسخ ایمنی با واسطه سلول T خاص است. نانوذرات ساخته‌شده AIM از زیست‌شناسی طبیعی برای درگیر شدن، فعال کردن و گسترش سلول‌های T درون‌زا به روش‌هایی استفاده می‌کنند که ویژگی‌های ضدتوموری از دقت، قدرت و ماندگاری طولانی‌مدت آنتی‌ژن خاص را با پتانسیل کاهش سمیت‌های خارج از هدف ترکیب می‌کند.

رویکرد نانوذرات AIM می‌تواند نقص سلول T خاص EBV را در بیماران مبتلا به بیماری اسکلروزیس شناسایی کند و ممکن است کشتار سلول‌های EBV+ را که گمان می‌رود عامل مؤثری در این بیماری باشد امکان‌پذیر کند.

داده‌های این شرکت نقش درمانی بالقوه‌ی محصولات خاص چند آنتی ژن AIM در مولتیپل اسکلروزیس را نشان می‌دهد. این شرکت قرار است دستاوردهای خود را در نشست سالانه جوامع ایمونولوژی (FOCIS) در بوستون ارائه کند.

این داده‌ها، نتیجه همکاری بین نکس‌ایمیون و دکتر استیون جاکوبسن در NIH است که روی دو هدف متمرکز شده است. اولین مورد استفاده از فناوری نانوذرات AIM  نکس‌ایمیون برای گسترش و تعیین مشخصات سلول‌های خاص EBV CD8+ T از اهدا کنندگان سالم و مولتیپل اسکلروزیس (MS) برای ارزیابی اینکه آیا MS ممکن است با کنترل سلول T معیوب سلول‌های B آلوده به EBV همراه باشد. هدف دوم این است که آیا می‌توان نقص سلول T خاص را به عنوان یک استراتژی توسعه بالقوه برای فعال کردن CD8+ کشتار خاص سلول‌های EBV+ که اعتقاد بر این است که یک عامل مهم در مولتیپل اسکلروز است، دور بزند.

دکتر جک راگب از شرکت نکس‌ایمیون می‌گوید: «همانطور که داده‌ها و مقالات منتشر شده در نشریات نشان می‌دهند، تمرکز فزاینده‌ای بر نقش EBV و اهمیت پاسخ سلول T در بیماری‌هایی مانند MS وجود دارد. ما معتقدیم محصولات AIM منحصر به فرد برای ارائه رویکردهای هدفمند چند آنتی‌ژنی برای رفع نیاز برآورده نشده در این نوع بیماری‌ها مناسب هستند.»