شرکت ایسوس از گرافن برای خنک‌کردن نمایشگر استفاده می‌کند

ایسوس (ASUS) از نمایشگر جدید خود موسوم به ASUS ROG SWIFT OLED PG49WCD رونمایی کرد، نمایشگری که از گرافن برای مدیریت حرارتی استفاده می‌کند. ایسوس هنوز قیمت یا تاریخ عرضه این نمایشگر را فاش نکرده است.

ایسوس تنها شرکتی نیست که از سامانه مدیریت حرارتی حاوی گرافن برای خنک‌سازی استفاده می‌کند. پیش از این چندین شرکت حوزه الکترونیک و تلفن همراه از گرافن برای مدیریت حرارتی استفاده کرده‌اند. سال گذشته شرکت ریلمی (Realme) تلفن همراه مدل Realme GT Neo ۵ خود را معرفی کرد که دارای سیستم خنک‌کننده مبتنی بر گرافن بود.

پیشینه‌ استفاده از گرافن در تلفن‌های همراه به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. در آن سال، هواوی اعلام کرد که به فناوری باتری یون لیتیم مقاوم در برابر گرما دست یافته است که در تولید این باتری از گرافن استفاده شده است. این خبر در سمپوزیم باتری ژاپن اعلام شد. آنچه هواوی به آن دست یافته بود، سامانه‌ای بود که به باتری یون لیتیم اجازه می‌داد تا در دمای بالاتر کار کند. در باتری‌های رایج، دمای ۵۰ درجه قابل تحمل است، اما زمانی که هواوی از گرافن در باتری استفاده کرد، دمای کارکرد تا ۶۰ درجه بالا رفت. این شرکت اعلام کرد که گرافن موجب افزایش طول عمر باتری تا دو برابر می‌شود.

در این فناوری از گرافن به‌عنوان ماده اولیه استفاده شده است، گرافن در قالب فیلم‌های رسانای گرمایی جهت‌دار به کار گرفته شده به طوری که گرافن داخل این فیلم‌ها قرار داده شده تا خواص مکانیکی و هدایت گرمایی بالایی ایجاد کند و در عین حال وزن را کاهش داده و انعطاف‌پذیری را با کاهش ضخامت افزایش دهد. اتلاف گرما برای تعیین عملکرد دستگاه‌های هوشمند بسیار اساسی است و با افزایش تعداد تلفن‌های مجهز به فناوری ۵G پیش‌بینی می‌شود که استفاده از گرافن نیز فزونی یابد و در بخش سیستم‌های خنک‌کننده از این ماده استفاده شود، ماده‌ای که هدایت گرمایی بالایی داشته و از ضریب تابش حرارتی بالایی برخوردار است. استفاده از فناوری اتلاف حرارتی گرافنی توسط هواوی و مزایای آن برای خنک کردن ادوات الکترونیکی توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تصدیق شده است.