شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا: در حال افزایش دامنه کاربرد نانومواد در کشور هستیم

مدیرعامل شرکت پایدار ابتکار آرمینا از کاربرد نانومواد تولیدی این شرکت در محصولات آرایشی و بهداشتی خبر داد. کرم‌های جوان‌سازی پوست یکی از محصولاتی است که شرکت پایدار ابتکار آرمینا با استفاده از نانومواد خود تولید کرده است.

دکتر ابراهیم اکبرزاده درباره روند تولید نانومواد و استفاده از آن در صنعت می‌گوید: «در حال حاضر برای نانوذرات طلا، نقره و آهن گواهی‌نانومقیاس دریافت کرده‌ایم و این نانومواد به شرکت‌های مختلفی به منظور استفاده در محصولات فروخته می‌شود. اما در کنار تولید این نانومواد تلاش کردیم تا محصولاتی را نیز خودمان تولید کنیم. با توجه به اثر مثبت نانوذرات طلا در تولید کلاژن در پوست و جوان‌سازی پوست، فرمولاسیونی را برای تولید کرم توسعه داده‌ایم که در حال حاضر در مسیر دریافت مجوزها از سازمان غذا و دارو است. از نانوذرات نقره نیز برای فرمولاسیون کرم استفاده کرده‌ایم، کرم‌هایی که دارای خواص ضدپاتوژن بوده و میزان جوش روی بدن را نیز کم می‌کنند.»

این عضو هئیت علمی دانشگاه خواجه‌نصیر می‌گوید: «از نانومواد شرکت ما برای تولید زخم‌بند نیز استفاده می‌شود، مدتی است که این نانو مواد را به شرکتی در داخل کشور عرضه کرده‌ایم تا از آن برای تولید زخم‌بندها استفاده شود. در حال حاضر این زخم‌بندها تولید و به بازار عرضه شده است. نتایج استفاده از این زخم‌بندها جالب توجه بوده است.»

این دانش‌آموخته دکتری مهندسی مواد و متالورزی شاخه مواد پیشرفته از دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا اسپانیا می‌افزاید: «در آینده روی مواد هیدروکسی آپاتیت کار خواهیم کرد، به دنبال وارد کردن این نانومواد به خمیردندان‌ها هستیم چرا که هیدروکسی آپاتیت اثربخشی بالایی در سفید کردن و محافظت از دندان دارد.»

به گفته این فناور، یکی از مشکلات اصلی در کشور طولانی بودن فرآیند دریافت مجوزها از سازمان‌های مربوطه است که به شدت سرعت تجاری‌سازی محصولات را کم می‌کند. اگر بتوان به گونه‌ای این فرآیند را کوتاه‌تر کرد، فاصله تحقیقات پایه تا ورود محصول به بازار کمتر شده و کارآفرینان می‌توانند با سرعت بالاتری محصولات خود را تجاری‌سازی کنند.