۲۱ میلیارد یورو بودجه کمیسیون اروپا برای توسعه پروژه‌های میکروالکترونیک

کمیسیون اروپا از تصویب دومین پروژه مهم با علاقه مشترک اروپا (IPCEI) برای حوزه میکروالکترونیک خبر داد که متشکل از ۶۸ پروژه بوده و تا ۲۱ میلیارد یورو بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.

IPCEI بر فن‌آوری‌های کارآمد انرژی، از حسگرها و ریزپردازنده‌ها گرفته تا فناوری شبکه ۵G، خودرو و  شبکه‌های مبتنی بر گرافن متمرکز خواهد داشت.

مارگاریتا وستاجر، از مسئولان این برنامه می‌گوید: «انتقال سبز و دیجیتال نیاز به راه‌حل‌های جدید فناورانه دارد. به همین دلیل ما باید توانایی‌های تحقیق، توسعه و تولید خود را در بخش تراشه‌ها افزایش دهیم. ما باید پیشگام باشیم و در این مسیر راه‌حل‌های واقعاً نوآورانه را توسعه دهیم و استقرار صنعتی فناوری سبز و دیجیتال را در اروپا انجام دهیم.»

IPCEI فعلی به طور مشترک توسط ۱۴ کشور عضو یعنی اتریش، چک ، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، مالت، هلند، لهستان، رومانی، اسلواکی و اسپانیا تهیه شده است. تامین مالی ۸٫۱ میلیارد یورویی از طریق بودجه عمومی انجام شده، که انتظار می رود ۱۳٫۷ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری‌های خصوصی نیز در این بخش صورت گیرد.

بسیاری از پروژه‌ها اعلام عمومی شده‌اند. ۵۶ شرکت در سراسر اتحادیه اروپا، از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین چند استارت‌آپ، بخشی از این ۶۸ پروژه هستند که آن را به بزرگترین IPCEI از شش مورد تأیید شده در این منطقه تبدیل می کند. این پروژه همچنین یک اکوسیستم گسترده‌تر را فعال می‌کند و بیش از ۳۰ شرکت کننده مرتبط با این پروژه‌ها را توانمند می‌سازد. این اکوسیستم گسترده، نروژ و پنج کشور عضو دیگر نظیر بلژیک، مجارستان، لتونی، پرتغال و اسلوونی را میزبانی می‌کند.

IPCEI به دنبال کمک به ارتقاء تحقیق و توسعه فن‌آوری‌ها و مؤلفه های نوآورانه و کارآمد است. تراشه‌ها، پردازنده‌ها و حسگرها از جمله مواردی هستند که می‌توانند در مجموعه بزرگی از کاربردها و صنایع پایین دستی ادغام شوند.

این پروژه‌ها روی چهار مسیر تمرکز می‌کنند:

حسگری و ساخت حسگرهای جدید اولین موضوع این پروژه‌ها است، حسگرهایی که قادر به جمع‌آوری سیگنال‌های آنالوگ و تبدیل آن به داده‌های دیجیتال هستند. دومین جریان کاری در این پروژه‌ها، کار روی مغز میکروسیستم‌ها است، یعنی پردازنده‌ها و تراشه‌ها که کار پردازش و ذخیره‌سازی امن و کارآمد را به عهده دارند. سومین جریان کاری، فعالیت سیستم‌های میکروالکترونیک است که توسط عملگرها صورت می‌گیرد. در این پروژه‌ها مواد نوآورانه برای عملکرد بهتر اجزاء سیستم مورد توجه است. آخرین جریان کاری، ارتباط است که روی ارائه فناوری‌های جدید لازم به منظور ایجاد ارتباط سریع، امن و قابل اعتماد متمرکز خواهد شد.