پاناسونیک چاپگر سه‌بعدی ساخته که با گرافن محصولات منعطف تولید می‌کند

دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور (NTU)، مرکز چاپ سه‌بعدی سنگاپور (SC3DP) و شرکت پاناسونیک، یک چاپگر سه بعدی جدید ساخته‌اند که با گرافن می‌تواند محصولات انعطاف‌پذیر تولید کند.

اجزای و دستگاه‌های الکترونیکی از فلزات سخت، سیلیکون و سرامیک تولید می‌شوند. با این حال، تقاضای فزاینده‌ای برای الکترونیک انعطاف‌پذیر و پوشیدنی وجود دارد که می‌توانند خم شده، پیچ خورده و مطابق با سطوح مختلف تغییر شکل یابند.

این چاپگر سه‌بعدی جدید با هدف برآورده کردن این خواسته تولید شده است. این چاپگر سه‌بعدی با استفاده از لیزرهای با قدرت بالا، چاپ سه‌بعدی سریع و آسان دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند، انعطاف‌پذیر و پوشیدنی را امکان‌پذیر می‌کند.

موروکشان واداک از محققان این پروژه در نانیانگ سنگاپور می‌گوید: «پروژه ما با هدف یافتن راهی برای چاپ سه بعدی مواد جدید مانند پلیمرهای آلی و مواد مبتنی بر کربن مانند گرافن، که دارای خواصی است که برای آنها امکان چاپ بر روی بسترهای انعطاف‌پذیر مانند پلاستیک یا پارچه را فراهم کرده و ایجاد مدارهای انعطاف‌پذیر را مقدور می‌سازد.»

سابقه این پروژه بین نانیانگ سنگاپور و پاناسونیک به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد. این چاپگر سه‌بعدی چند ماده ای جدید از طول موج مختلف لیزر استفاده می‌کند. این تابش، واکنش‌های حرارتی و شیمیایی را تحریک می‌کند که می‌توانند مواد مشترک مبتنی بر کربن، مانند پلی آمید و اکسید گرافن را به نوع جدیدی از گرافن بسیار متخلخل تبدیل کنند. سازه‌های سه‌بعدی چاپ شده با این گرافن، سبک و رسانا هستند. آنها همچنین می‌توانند سه‌بعدی چاپ شده یا روی بسترهای انعطاف‌پذیر مانند پلاستیک، شیشه، طلا و پارچه قرار بگیرند و دستگاه‌های انعطاف‌پذیر و پوشیدنی ایجاد کنند.

دکتر لومون جی رهبر پروژه از شرکت پاناسونیک می‌گوید: «فناوری ما امکان ایجاد مواد بسیار متخلخل و رسانا مبتنی بر گرافن را برای استفاده در برنامه‌های مختلف فراهم می‌کند. در مقایسه با روش‌های سنتی تولید گرافن، روش ما سریع‌تر، ارزان‌تر و بسیار سازگار با طیف گسترد‌ه‌ای از مواد است.»

این چاپگر سه‌بعدی جدید نظر یکی از شرکت‌های آمریکایی را به خود جلب کرده است. JABIL در تلاش است تا الکترونیک‌های مبتنی بر گرافن چاپ شده سه‌بعدی را در یک سیستم تزریق هوشمند ادغام کند.