نانو فناوران خاور: نمایشگاه «ایران‌نانو ۱۴۰۲» بهترین فرصت برای ارائه توانمندی‌های ما به صنایع است

سید امیرحسین تقوی مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور از تمامی شرکت‌ها در صنایع فولاد، سیمان، گچ و مواد غذایی برای آشنایی با دستاوردها و توانمندی‌های این شرکت در بخش فیلترهای صنعتی برای بازدید از نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۲ دعوت کرد.

مهندس تقوی نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۲ را فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های داخلی در حوزه نانو دانست و گفت: «نمایشگاه نانو فرصت بی‌نظیری برای معرفی دستاوردهای نانویی است. ما هر ساله در این نمایشگاه توانمندی خود را در بخش فیلترهای صنعتی معرفی می‌کنیم. تاکنون بیش از ۱۳۰۰ مشتری صنعتی از فیلترهای شرکت نانو فناوران خاور استفاده کرده‌اند، اما هنوز شرکت‌های متعددی وجود دارند که باید با اطلاع‌رسانی پیرامون مزیت‌های فیلترهای صنعتی، این فناوری به آنها معرفی شود. همزمانی نمایشگاه نانو با نمایشگاه صنعت نیز مزید بر علت شده تا خیل عظیمی از مشتریان صنعتی را در نمایشگاه نانو شاهد باشیم.»

وی درباره مزیت‌های فیلترهای صنعتی این شرکت گفت: «استفاده از این فیلترهای نانویی موجب افزایش طول عمر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی شده و در دراز مدت هزینه صنایع را کاهش می‌دهد. همچنین با حذف ترکیبات آلاینده از خروجی کارخانه، نوید هوای سالم‌تر و محیط‌زیست پاکیزه‌تر را می‌دهد.»

مدیرعامل شرکت نانو فناوران خاور گفت: «ساخت دستگاه الکتروریسی از دیگر دستاوردهای شرکت نانوفناوران خاور است. ما به شرکت‌هایی که به هر دلیلی امکان خرید تجهیزات الکتروریسی را ندارند، خدمات پوشش نانوالیاف ارائه می‌کنیم. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی برای انجام خدمات الکترویسی به ما مراجعه کرده‌‌اند تا فرآیند پوشش‌دهی با نانوالیاف را به ما برون‌سپاری کنند. در نمایشگاه سال جاری، توانمندی‌های شرکت نانو فناوران خاور در خدمات الکتروریسی نانوالیاف بر روی کاغذ فیلتر نیز به مخاطبان ارائه می‌شود.»

لازم به ذکر است نانو فیلترهای صنعتی در دو بخش مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی در ورودی هوا، به‌طور مثال ورودی هوای توربین‌های نیروگاهی و دیگری در خروجی صنایع (غبارگیر های صنعتی) که باعث جلوگیری از انتشار ذرات آلاینده به محیط زیست می‌شود و نانو فناوران خاور در این بخش به صورت تخصصی فعال است. استفاده از این نوع نانو فیلترها علاوه بر سلامت محیط زیست برای سلامت کارگران مفید است. فیلترهای صنعتی غیر نانویی معمولا قادر به حذف ذرات بسیار کوچک نیستند، بنابراین غبارهای در حد زیر ۲٫۵ میکرون که برای سلامتی و محیط‌زیست خطرناک هستند، به راحتی از این فیلترهای معمولی عبور می‌کنند، اما در فیلترهای نانویی شرکت نانو فناوران خاور به دلیل استفاده از نانوالیاف، ذرات زیر ۲٫۵ میکرون نیز فیلتر می‌شوند. همچنین به دلیل وجود نانوالیاف و فیلتراسیون سطحی، عمر فیلترها افزایش یافته و دیرتر اشباع می‌شوند که این موضوع موجب کاهش هزینه بخش فیلتراسیون صنایع خواهد شد. از جمله کاربردهای این نانوفیلترهای صنعتی می‌توان به صنایع ساختمانی (کارخانجات سیمان، گچ،کاشی و سرامیک )، صنایع فلزات (کارخانجات فولاد، ذوب فلزات)، صنایع غذایی (کارخانجات آرد، ماکارونی، روغن نباتی)، صنایع پتروشیمی اشاره کرد.