برگزاری نشستی با توسعه‌دهندگان محصولات نانو در بخش تجهیزات و ماشین‌آلات

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲، ستاد توسعه فناوری‌نانو میزبان مدیران شرکت‌های توسعه‌دهنده تجهیزات و ماشین‌آلات بود. این نشست در راستای ارتباط مستمر ستاد با شرکت‌ها و به‌روزرسانی برنامه‌های حمایتی ستاد از این شرکت و همچنین گفتگو پیرامون برخی برنامه‌های ستاد نظیر رینکست برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهدی راجی‌پور، مسئول واحد تجهیزات ستاد ضمن خوشامدگویی به مدیران شرکت‌ها از تلاش‌های ستاد طی سال‌های اخیر برای ایجاد ارتباط مستمر با شرکت‌ها گفت و این نشست را در راستای همین سیاست خواند و گفت: «یکی از اهدف این نشست به روزرسانی و اطلاع‌رسانی برنامه‌های حمایتی ستاد از شرکت‌ها است. همچنین به دنبال معرفی برخی راهبردها نظیر راهبرد مسئله محوری ستاد و همچنین برخی برنامه‌ها نظیر رینکست هستیم.»

در ادامه دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو گفت: «همیشه تلاش کردیم که در حوزه‌های مختلف با فعالان صنعت گفتگو کنیم و در این نشست‌ها به دنبال گرفتن بازخورد از سوی مدیران شرکت‌ها هستیم. چندان علاقه‌ای به برنامه‌ریزی‌های شعاری نداریم و سعی می‌کنیم که با گرفتن بازخورد از مدیران برنامه‌ریزی عملی را دنبال کنیم. همچنین پیگیری روندها از جمله علاقه‌مندی ما در این نوع رویدادها است.»

مشوق های مالیاتی از جمله محورهای مهم این نشست بود. براساس قانون جهش تولید دانش‌­بنیان شرکت‌­های دارای فعالیت‌­های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می­‌شوند. به این نحو که معادل هزینه­‌های انجام شده در پروژه‌­های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌­های دارای پروانه بهره‌­برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می­‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­‌های بعد کسر می­‌شود. جزئیات مربوط به این طرح در این نشست مطرح و شرکت ها نقطه نظرات خود را درباره این طرح ارائه کردند.

دکتر علی‌اصغر نجیمی، رئیس گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو در ابتدای صحبت‌های خود به نزدیکی پیشینه فعالیت خود در ستاد با موضوع تجهیزات از میانه‌های دهه ۸۰ اشاره کرد و گفت: «شروع فعالیت من در ستاد با موضوع تجهیزات بود و به اعتقاد من تجهیزات نقش مهمی در توسعه فناوری دارد. در حال حاضر سیاست ستاد به سوی مسئله محوری رفته است هر چند هنوز تقاضا محوری را نیز دنبال می‌کنیم.»

وی به تشریح برخی ماموریت‌های ستاد در مسیر مسئله محوری پرداخت و ۱۴ ماموریت ویژه ستاد را برای حضار تبیین کرد. دکتر نجیمی از ورود ستاد به زنجیره تامین بین صنایع بزرگ و در حال رشد خبر داد و تولید نانوکاتالیست‌ها را به عنوان یکی مصادیق این روند عنوان کرد. به گفته نجیمی شرکت‌های تولیدی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ برخی محصولات را با مهندسی معکوس ارائه کردند اما در قدم بعد به سراغ نوآوری رفته و در فاز بعد محصولات خود را با نوآوری به بازار عرضه کردند. وی این روند را در مسیر سیاست خلق فرصت‌های جدید فناورانه و توانمندسازی صنایع دانست.

رئیس گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو در بخش بعدی صحبت‌های خود به موضوع آب به عنوان یکی از ماموریت‌های ویژه ستاد پرداخت. یکی از مسائلی که در این جلسه مطرح شد، مشوق‌های مالیاتی بود که دولت برای شرکت‌ها در نظر گرفته است. دکتر احمدوند به تشریح چگونگی روبرو شدن شرکت‌ها به این مشوق‌ها برای بهره‌برداری حداکثری از آن پرداخت. در این میان مدیران شرکت‌ها نیز فرصت‌ها و مشکلات احتمالی موجود در مسیر استفاده از این مشوق‌های مالیاتی را عنوان کردند.

 

در ادامه نشست، سید محمد امین علوی، مدیرعامل شبکه تبادل به معرفی نتایج عملکرد این شبکه طی سال‌های گذشته پرداخت. به گفته علوی از سال ۱۳۹۵ تا کنون بیش از چهار هزار تقاضا برای تبادل فناوری ارائه شده که در نهایت ۴۵۱ پروژه موفق از آنها به دست آمده و ۶۰۰ پروژه نیز در جریان است. به گفته ایشان برای برخی تقاضاها، که کلیدی بوده و فناوری مورد نیاز آن وجود ندارد، برنامه چالش فناوری اینوتن طراحی شده که تاکنون ۷۰ فراخوان منتشر شده و ۱۸۷۴ طرح دریافتی در این فراخوان‌ها بوده که ۱۹۱ طرح به مرحله ساخت نمونه اولیه رسیده است. در حال حاضر ۲۴ چالش در جریان نیز در این شبکه وجود دارد.

 

در بخش بعدی نشست، دکتر سلیمی به معرفی برنامه و طرح‌های حمایتی رینکست پرداخت. وی به تشریح انواع حمایت‌های ستاد و نقش کارگزاران اجرایی این برنامه پرداخت و آمار جالب توجهی از این برنامه ارائه کرد.

در بخش پایانی این رویداد بحث و گفتگو میان مدیران شرکت‌ها و مسئولان ستاد توسعه فناوری‌نانو پیرامون مسائل محوری ستاد و دغدغه‌های شرکت‌ها صورت گرفت.

 

لازم به ذکر است در این نشست حمیدرضا کمال آبادی فراهانی از شرکت امین آسیا فناور پارس، مهندس مهدوی اردکانی از شرکت پوشــش های نانو ساختـار، دکتر سید حسن توسلی از شرکت تکفام سازان طیف نور، مهندس مهدی هاشمی از شرکت خلأ پوشان فلز، مهندس صالحی از شرکت یارنیکان صالح، مهندس حمزه حیدری از شرکت طیف گستر فراز، مهندس نادر نادری از شرکت فناوران نانو مقیاس، دکتر صالح پور از شرکت فناوری خلاء کهربا، مهندس عارف دادگستر از شرکت نانو حباب انرژی، دکتر نیما تقوی نیا از شرکت توسعه فناوری شریف سولار، محمدجواد کارگر از شرکت بلور آزمای سنجش نور، داود سعیدی از شرکت دانا تجهیز پترو آب، مهندس جهدی از شرکت نانو پوشش جم، دکتر حمیدرضا قمی از شرکت کاوش یاران فن پویا، مهندس ستوده تبار از شرکت کاویان اندیش پرنیان، مهندس سیامک عظیمی از شرکت تجهیزات سازان پیشتاز و مهندس رخشا از شرکت پیام آوران نانو فناوری فردانگر حضور داشتند.