ارائه روشی برای تولید انبوه و ارزان قیمت نمایشگرهای میکروLED

محققان یک فرآیند چاپ مستمر غلتکی ارائه کردند که می‌تواند بیش از ۷۵،۰۰۰ دستگاه نیمه هادی در مقیاس میکرومتر را در یک رول واحد با دقت بسیار بالا تولید کند. این روش جدید راه ایجاد آرایه‌های در مقیاس بزرگ از اجزای نوری را هموار می‌کند و می‌تواند برای ساخت سریع نمایشگرهای میکرو LED استفاده شود.

فناوری نمایشگر میکرو LED بسیار مورد توجه است زیرا می‌تواند ضمن استفاده از مصرف کم انرژی، با سرعت و وضوح بالا، نمایش رنگ بسیار دقیقی را ارائه دهد. این نمایشگرها را می‌توان در طیف گسترده‌ای از قالب‌ها از جمله صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند، دستگاه‌های واقعیت مجازی و افزوده و نمایشگرهای بزرگ چندین متری  استفاده کرد. برای نمایشگرهای میکرو LED، چالش‌های ادغام میلیون‌ها LED کوچک که بعضی اوقات کوچکتر از یک دانه ماسه ریز هستند، بر روی یک صفحه کنترل الکترونیکی، بسیار زیاد است.

النی مارگاریتی، رهبر این تیم تحقیقاتی از دانشگاه استرثکلاید در انگلستان گفت: «انتقال دستگاه‌های نیمه هادی در مقیاس میکرومتر به انواع پلتفرم‌های دریافت‌کننده، چالشی است که توسط گروه‌های تحقیقاتی دانشگاهی و صنایع در سطح بین‌المللی بررسی می‌شود. فرآیند چاپ مبتنی بر غلتک ما راهی برای دستیابی به این هدف به روشی مقیاس‌پذیر است.»

در مقاله‌ای که محققان منتشر کردند جزئیات مربوط به فناوری غلتک جدید را تشریح کردند که می‌تواند با دقت کمتر از یک میکرون طرحی دستگاه انجام دهد.

مارگاریتی، که این فرایند چاپ جدید را توسعه داده است، گفت: «این فرآیند چاپ همچنین می‌تواند برای انواع دیگر دستگاه‌ها از جمله سیلیکون و الکترونیک چاپی مانند ترانزیستور، حسگر و آنتن برای الکترونیک‌های انعطاف‌پذیر و پوشیدنی، بسته‌بندی هوشمند و برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی استفاده شود. همچنین می‌تواند برای ساخت ادوات فتوولتائیک و برای کاربردهای زیست پزشکی مانند سیستم‌های تحویل دارو، حسگرهای زیستی و مهندسی بافت مفید باشد.»

وی گفت: «ما می‌خواستیم انتقال تعداد زیادی از دستگاه‌های نیمه هادی را از یک بستر به دیگری را با کارایی بالا انجام دهیم تا عملکرد و مقیاس‌بندی سیستم‌های الکترونیکی مورد استفاده در برنامه‌هایی مانند نمایشگرها و فوتونیک‌های روی تراشه را بهبود بخشد، جایی که هدف آن ترکیب مواد مختلفی است که نور را دستکاری می‌کنند.»