تجاری‌سازی ایمپلنتی که بیماری‌های عصبی را کنترل و درمان می‌کند

شرکت اینبرین نروالکترونیکس (INBRAIN Neuroelectronics) در حال توسعه ایمپلنتی است که می‌توان از آن برای نظارت و درمان برخی مشکلات عصبی و مغزی استفاده کرد. در این ایمپلنت از مزیت‌های گرافن به خوبی استفاده شده است.

گرافن به سرعت در حال تحول فن آوری‌های مختلف به ویژه در زیست پزشکی است. این روند نوید فوق‌العاده‌ای برای ارائه درمان‌، تشخیص و روش‌های نظارت برای انواع بیماری‌ها دارد.

گرافن ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد که آن را به یک ماده بسیار مطلوب برای کاربردهای متنوع در زمینه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی تبدیل می‌کند. استحکام استثنایی، انعطاف‌پذیری، هدایت الکتریکی بالا، زیست سازگاری، شفافیت و مساحت بزرگ، راه هایی را برای پیشرفت در حوزه های مختلف از جمله حسگرهای زیستی و ابزارهای تشخیصی باز کرده است. یک مثال قابل توجه توانایی گرافن در تعامل با سلول‌ها و بافت‌ها است که نوید خوبی برای نظارت پزشکی می‌دهد.

رابط‌های عصبی موجود برای ایمپلنت‌های مغز بر اساس فلزات مانند پلاتین و ایریدیوم است که محدودیت‌های قابل توجهی را از نظر کوچک‌سازی، وضوح سیگنال، عوارض جانبی و میزان رد بالا در بیماران تحمیل می‌کند شرکت اینبرین نروالکترونیکس (INBRAIN Neuroelectronics) یکی از استارت‌آپ‌های انشعاب یافته از برنامه پرچم‌داری گرافن، از انستیتوی نانو و فناوری نانو (ICN2) و ICREA در اسپانیا سرچشمه گرفته است. این شرکت در حال ایجاد ایمپلنت با استفاده از گرافن برای رمزگشایی و مدیریت فعالیت عصبی است. شرکت اینبرین نروالکترونیکس در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیون یورو سرمایه و سرمایه‌گذاری جذب کرده و همکاری با شرکت داروسازی مرک را در کارنامه خود دارد. رابط های گرافن بسیار امیدوار کننده شرکت اینبرین نروالکترونیکس، همراه با الکترونیک پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌های ارائه شده توسط یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، این نوید را به مخاطب می‌دهد که سیگنال‌های عصبی را با وضوح بالا از هر دو سیستم عصبی مرکزی و محیطی رمزگشایی کند.

فن‌آوری‌های زیست پزشکی مبتنی بر گرافن مزایای بی شماری را در مقایسه با راه حل های موجود مبتنی بر پلاتین ارائه می دهند. در مرحله اول، گرافن به طرز چشمگیری نرم و بسیار انعطاف‌پذیر، شبیه به پوست الکترونیکی است و امکان تماس بهینه با سطح مغز را فراهم می‌کند. علاوه بر این، گرافن توسعه حسگرهای مینیاتوریزه مغز، تا ۱۰،۰۰۰ برابر کوچکتر از حسگرها مبتنی بر پلاتین را امکان‌پذیر می‌کند. این روند باعث کاهش تهاجمی شدن می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته کمک کند.

وضوح بالا در رابط‌های شرکت اینبرین نروالکترونیکس از دیگر مزیت‌های مهم این فناوری است. دستگاه‌های گرافنی این امکان را برای رمزگشایی سیگنال‌های عصبی در چگالی بالا و وضوح فوق‌العاده بالا فراهم می‌کند. این قابلیت تا محدوده فرکانس‌هایی که فلزات نمی‌توانند به آن برسند گسترش می‌یابد و از این طریق نشانگرهای عصبی جدید را کشف می‌کند.

زیست‌سازگاری و سمیت فناوری شرکت اینبرین نروالکترونیکس در شرایط آزمایشگاهی و داخل بدن مورد آزمایش قرار گرفته است. در مطالعات مربوط به مدل‌های حیوانات، این فناوری با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است و انتظار می‌رود آزمایشات بالینی به زودی آغاز شود. در نهایت، یک هدف طولانی مدت برای مهندسان شرکت اینبرین نروالکترونیکس، بررسی چگونگی استفاده از این فناوری برای توانبخشی بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند پارکینسون، صرع و اختلال در گفتار است.