دوره تابستانه چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی آغاز شد

مرحله نهایی چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، ۱۰ تا ۲۲ مرداد ماه به همت باشگاه نانو و زیر نظر باشگاه دانش‌پژوهان جوان در محل آزمایشگاه‌های جامع دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌گردد.

پس از برگزاری آزمون سراسری مرحله دوم چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، ۴۱ نفر از داوطلبان به مرحله نهایی راه پیدا کردند. چالش اصلی این دوره تهیه نانوژل‌های دارورسان کیتوسان برای استفاده در درمان سرطان است و دانش‌آموزان با راهنمایی چهار استاد تراز اول در حوزه فناوری نانو و همراهی پنج استادیار، در محیط آزمایشگاه این نانوژل‌ها را تهیه می‌کنند و با کمک آنالیزهایی نظیر TEM، SEM، DLS، تست رهایش دارو، سمیت سلولی و تست آنتی اکسیدانی به بررسی خواص نانوژل ساخته شده و عملکرد آن در درمان سرطان می‌پردازند.

لازم به توضیح است، ۲۰ ساعت کلاس آموزشی مجازی با موضوعاتی نظیر آشنایی با هیدروژل‌ها و روش‌های ژل شدن یونی، آشنایی با روش‌های جستجو در منابع علمی، آشنایی با روش‌های مشخصه‌یابی و تحلیل نتایج آنها و آزمون‌های زیستی برای بررسی خواص سرطانی پیش از شروع دوره، به منظور آموزش مباحث تئوری و همچنین آمادگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان برای حضور در اردوی عملی برای آنها برگزار شد. چهار کارگاه آموزشی نیز برای تکمیل مباحث قبلی در طول دوره برای برگزیدگان برگزار می‌شود.

برای مشخص شدن رنگ مدال برگزیدگان نیز آزمون‌هایی در حین و پایان دوره اجرا خواهد شد و روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه، برنامه اختتامیه و تقدیر از ۴۱ برگزیده المپیاد نانو با حضور جمعی از مدیران ستاد توسعه فناوری نانو، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و آموزش و پرورش و همچنین خانواده دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.