پنل‌های خورشیدی حاوی نقاط کوانتومی در مسیر توسعه صنعتی قرار دارند

شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) اعلام کرد که با فرست سولار (First Solar) وارد همکاری مشترک شده‌است. این همکاری به دنبال توسعه فناوری نقاط کوانتومی در حوزه پنل‌های خورشیدی بوده و قرار است از نقاط کوانتومی فلورسنت در ماژول‌های خورشیدی پیشرفته استفاده شود.

نقاط کوانتومی، نانوذرات نیمه‌هادی بوده که دارای نور با کارایی بالا در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های قابل تنظیم هستند و آنها را در بهینه‌سازی طیف‌های نور مؤثر می‌کنند. UBIQD چندین محصول گلخانه‌ای را با نام تجاری Ubigro® راه‌اندازی کرده است که طیف نور خورشید را برای تقویت رشد محصول تنظیم می‌کند. پوشش Ubigro با استفاده از یک سیستم پلیمری نقاط کوانتومی (QD) ساخته شده‌است و می‌تواند نور را از طول موج کم بازده به طول موج کارآمدتر تبدیل کند که باعث رشد بهتر و سریع‌تر گیاهان شود. در حال حاضر، این شرکت با هدف افزایش قابل توجه کارایی فن‌آوری‌های فعلی PV، این مواد را برای کاربردهای بالقوه در مقیاس ابزار خورشیدی مهندسی می‌کند.

مارکوس گلاکلر، مدیر ارشد فناوری فرست سولار گفت: «از آنجایی که ما به‌منظور توسعه نسل بعدی پنل‌های خورشیدی تلاش می‌کنیم، طیف وسیعی از راهکارها را بررسی می‌نماییم که می‌تواند به ما اجازه دهد نور خورشید بیشتری را به انرژی تبدیل کنیم. ما به استفاده بالقوه از نقاط کوانتومی در بهینه‌سازی جذب نور علاقمند هستیم و مشتاقانه منتظر ادامه کار خود با UBIQD در زمینه کاوش در این حوزه هستیم.»

هانتر مک دانیل، مدیرعامل UBIQD می‌گوید: «با تخصص و تجربه‌ای که شرکت فرست سولار دارد، ما هیجان‌زده هستیم که با آنها کار می‌کنیم تا بتوانیم بهره‌وری پنل خورشیدی را با استفاده از فناوری کوانتومی افزایش دهیم. اگر این همکاری، موفقیت‌آمیز باشد، این برنامه در ماژول‌های خورشیدی نمونه‌ای کامل از کاربرد گسترده فناوری اصلی ما خواهد بود.»