هند برنامه‌ ویژه‌ای برای توسعه گرافن دارد

دولت هند برنامه «Graphene-Aurora» را برای تقویت مهندسی گرافن در این کشور راه‌اندازی کرد. در این برنامه، بخش خصوصی و دولتی همکاری دارند.

گرافن اغلب به دلیل خواص الکترونیکی جالب توجهی که دارد، به‌عنوان یک ماده شگفت‌انگیز شناخته می‌شود. گرافن در سال ۲۰۰۴ توسط آندره گیم و کنستانتین نووسلوف کشف شد که برای این کار جایزه نوبل فیزیک را در سال ۲۰۱۰ دریافت کردند.

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند (MEITY) برنامه «Graphene-Aurora» را در کوچی کرالا راه‌اندازی کرد.

این برنامه توسط دانشگاه دیجیتال کرالا با بودجه مشترک Meity، دولت هند و دولت کرالا و شرکای صنعت اجرا می‌شود. این برنامه با بودجه ۸۵/۹۴ کرور روپیه اجرا می‌شود که در آن شرکت Carborundum Pvt Limited به‌عنوان یکی از شرکای اصلی صنعتی حضور دارد.

در سال ۲۰۲۲، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه دیجیتال کرالا، مرکز مواد و فناوری الکترونیکی (C-MET) و Tata Steel برای راه‌اندازی مرکز نوآوری هند برای گرافن در کوچی امضا شد.

آلکش کومور شارما دبیر Mity، با سخنرانی در این گردهمایی گفت: «یک شرکت از نوع بخش ۸ (شرکت غیرانتفاعی) به نام «مرکز مهندسی و نوآوری گرافن هند (I-GEIC)» باید تاسیس شود و عملیات اولیه اجرایی آن نیز به زودی آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: «ایجاد یک اکوسیستم تجاری‌سازی برای گرافن به‌عنوان یک فناوری در حال ظهور، به هند کمک می‌کند تا از موقعیت مناسبی در بازار مواد جدید جهان برخوردار شود.»

گرافن می‌تواند به‌عنوان یک هادی انعطاف‌پذیر استفاده شود. هدایت حرارتی آن بسیار بیشتر از نقره است. گرافن دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای کاربردهای مختلف جالب می‌کند. این ماده رسانا، از نظر مکانیکی بسیار قوی، شفاف و انعطاف‌پذیر است. این ماده می‌تواند در کاربردهایی مانند صفحات لمسی، پنل‌های نوری و سلول‌های خورشیدی استفاده شود.