راهکار صنعتی برای گرم و سرد کردن کف جاده‌ها با کمک فناوری‌نانو

با همکاری شرکت ورسارین و دانشگاه سوری قرار است راهکاری برای گرم و سرد کردن کف جاده‌ها در بریتانیا ارائه شود. این کار با کمک میکروکپسول‌های گرافنی انجام می‌شود.

محققان دانشگاه سوری یک راه حل جدید برای پوشش جاده‌ای ارائه‌ کرده‌اند که می‌تواند به جلوگیری از چاله‌های ناشی از انجماد و ذوب شدن یخ در زمستان کمک کند.

پروژه‌ای که این رویکرد جدید را آزمایش می‌کند ۸۰۰،۰۰۰ پوند کمک هزینه تحقیقاتی از آکادمی مهندسی سلطنتی جذب کرده است. این نتایج می‌تواند حفظ  و نگهداری جاده‌های اصلی در سراسر بریتانیا را بهبود بخشد و حتی با وجود تغییرات آب و هوایی، کیفیت جاده‌ها در سطح مطلوب باقی بماند.

به‌عنوان بخشی از این پروژه تحقیقاتی پنج ساله، تیم دانشگاه سوری با شرکت مهندسی پیشرفته مواد ورسارین (Versarien) همکاری خواهد کرد تا یک میکروکپسول جدید گرافنی ایجاد کنند تا هنگام بازسازی جاده‌ها برای بهبود هدایت و ذخیره گرما، در زیر خاک قرار داده شود.

دکتر بنی کائو، رهبر این پروژه، با سازمان بزرگراه‌های ملی بریتانیا همکاری خواهد کرد تا در قالب یک کار آزمایشی، از انرژی زمین گرمایی برای نگه داشتن سطوح جاده‌ای در دمای کنترل شده، استفاده شود. آنها از پمپ‌های حرارتی منبع زمینی در جاده‌ها استفاده می‌کنند تا کف جاده را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه‌دارند.

این پروژه همچنین شامل ایجاد یک مدل آزمایشگاهی از جاده مجهز به پمپ حرارتی در آزمایشگاه ژئوتکنیک پیشرفته دانشگاه سوری است، تا از آن برای ارزیابی عملکرد حرارتی و مقاومت در جاده‌ها در زیر بارهای کنترل شده آب و هوایی استفاده کند. مدل‌سازی عددی پیشرفته، شامل داده‌های هواشناسی و یافته‌های  مدل آزمایشگاهی به مهندسان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه بهتر می‌توان جاده‌های فعال حرارتی بسازند.