مرحله نهایی دوازدهمین مسابقه ملی نانو در جزیره کیش برگزار شد

مرحله سوم دوازدهمین مسابقه ملی فناوری نانو در پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کیش با حضور ۳۰ برگزیده دو مرحله قبلی روز جمعه ۱۰ شهریور به پایان رسید.

مسابقه ملی فناوری نانو، رقابتی علمی است که با هدف آموزش و رقابت، در سه مرحله (به ترتیب آزمون برخط، آزمون حضوری تستی و آزمون عملی-تئوری) برگزار می‌شود. برگزیدگان این مسابقه از امتیاز بنیاد ملی نخبگان، جوایز نقدی، لوح و نشان یادبود، مجوز ورود به نانو استارت‌آپ و شبکه مدرسان فناوری نانو و گرنت‌های پژوهشی و آموزشی برخوردار می‌شوند.

با برگزاری مرحله نخست این مسابقه در تاریخ ۱ تا ۳ تیرماه به‌ صورت غیرحضوری از طریق بستر وبگاه آموزش فناوری نانو برای ۵۴۰۰ نفر ثبت‌نام‌کننده و شرکت ۳۰۹ نفر در مرحله دوم به صورت آزمون حضوری تستی چهارگزینه‌ای در تاریخ ۳۰ تیرماه، ۳۰ نفر برتر به تفکیک مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مشخص شدند.

این نفرات با شرکت در دوره آماده‌سازی مرحله سوم که به صورت غیر حضوری در نیمه دوم مرداد از طریق بسترهای وبگاه آموزش فناوری نانو (دوره‌های آفلاین آموزشی) و جلسه برخط (جلسات حل تمرین و رفع اشکال) برگزار می‌شد، آمادگی خود را جهت شرکت در مرحله سوم افزایش ‌دادند.

دوره‌های ارائه‌شده شامل موارد زیر است:

ردیف عنوان
۱ طیف سنجی فروسرخ-مرئی-فرابنفش (UV-VIS-FTIR)
۲ پراش اشعه ایکس (XRD)
۳ Xpert- نرم افزار تحلیل نتایج آنالیز XRD
۴ میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)
۵ آنالیز تصاویر میکروسکوپی با نرم افزار ImageJ
۶ میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و تحلیل داده های آن
۷ تعیین توزیع اندازه ذرات به روش DLS
۸ آنالیز VSM
۹ نانوذرات مغناطیسی معرفی و کاربردها
۱۰ طیف‌سنجی اتمی: انواع، روش‌ها و دستگاه‌ها
۱۱ کاربرد فناوری نانو در حوزه آب و پساب
۱۲ آنالیز طیف سنجی فوتوالکترون اشعه ایکس XPS
۱۳ سل-ژل از تئوری تا آزمایشگاه
۱۶ HSE
۱۷ نحوه جست‌وجوی علمی

مرحله سوم با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، در پردیس دانشگاه علوم پزشکی تهران واقع در این جزیره از روز دوشنبه، ششم شهریور آغاز شد و تا روز جمعه، ۱۰ شهریور ادامه داشت.

صبح نخستین روز از مرحله سوم با برگزاری یک جلسه توجیهی آغاز شد. در این جلسه که با حضور آقای باقری‌مطلق، مدیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی و آقای اکبرزاده، مدیر روابط عمومی ستاد نانو برگزار شد، ۳۰ نفر برگزیده در ابتدا به معرفی خود پرداختند. در ادامه آقای باقری‌مطلق با حضور در جایگاه ضمن خوشامدگویی و تبریک، از نفرات برگزیده جهت حضور در جزیره کیش برای شرکت در مرحله سوم مسابقه ملی نانو تشکر کرد. وی با اشاره به اراده گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو برای گسترش جوایز مسابقه ملی دانشجویی نانو، گفت: «با همکاری و همراهی بنیاد ملی نخبگان، موفق شدیم امتیاز نخبگی را برای مسابقه دوازدهم افزایش دهیم.» جلسه توجیهی با ارائه خانم کربلایی، کارشناس دبیرخانه مسابقه ملی نانو، در خصوص سین برنامه، مسائل رفاهی از جمله اسکان و غذا و سایر برنامه‌های حاشیه‌ای این کمپ پنج‌روزه به پایان رسید.

در دو روز نخست، ۱۰ گروه آزمایشگاهی سه‌نفره شکل گرفت و بر اساس شیوه‌نامه تدوین‌شده یک‌سان برای تمامی گروه‌ها فعالیت آزمایشگاهی خود را انجام دادند. در این دو روز فرآیند ساخت نانوذره، انحلال آن در آب و رفع آلودگی آب در آزمایشگاه پردیس دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

در روز سوم آزمون تشریحی از مباحث تدریس‌شده در دوره‌های آفلاین و مقالات مشخص‌شده وبگاه آموزش فناوری نانو گرفته شد.

همچنین در این روز، آقای دکتر رحیم سرهنگی، رئیس منطقه آزاد کیش، از روند برگزاری مرحله سوم مسابقه ملی نانو بازدید به عمل آوردند. آقایان عبداللهی و ضرغامی از مدیران ارشد سازمان، ایشان را در این بازدید همراهی می‌کردند. در جریان این بازدید آقای محمد باقری مطلق، مدیر گروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد نانو توضیحاتی را در خصوص روند برگزاری دوازدهمین مسابقه ملی فناوری نانو ارائه کردند و خواستار تداوم و ارتقای همکاری فیمابین ستاد نانو و سازمان منطقه آزاد کیش شدند.

در این بازدید، آقای دکتر سرهنگی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مرحله سوم مسابقه ملی فناوری نانو در پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کیش، آمادگی کامل خود را برای میزبانی از رویدادها و مسابقات ستاد نانو و ایفای نقش فعالانه تر در ترویج و توسعه فناوری نانو اعلام کردند.

در روز چهارم برنامه، داوطلبان در دو نوبت صبح و بعدازظهر در سایت رایانه‌ای پردیس مهلت آماده‌سازی فایل ارائه خود را که حاوی گزارش فعالیت‌های آزمایشگاهی، تحلیل نتایج نمونه‌های به دست آمده مربوط به DLS، SEM، VSM و XRD و نتیجه‌گیری بود، داشتند.

در نهایت، شرکت‌کنندگان در روز سوم، نتایج مطالعات و تحلیل‌ها و فعالیت‌های آزمایشگاهی خود را به کمک یک فایل پاورپوینت ارائه دادند. هر داوطلب در مدت ده دقیقه مطالب خود را ارائه می‌کرد. در ده دقیقه بعدی، داوران سوالات و ابهامات خود را مطرح کرده و پاسخ داوطلبان را دریافت می‌کردند.

شایان ذکر است که از نفرات برتر مسابقه ملی که به تفکیک در دو بخش کارشناسی و تحصیلات تکمیلی معرفی خواهند شد، در جشنواره اختتامیه فعالیت‌های بنیاد آموزش فناوری نانو تجلیل به عمل خواهد آمد.