مشکل ذخیره‌سازی واکسن‌های mRNA در دماهای بسیار پایین حل می‌شود

شرکت ای‌سی‌ام بیولبز (ACM Biolabs) که روی پلتفرم تحویل واکسن با استفاده از پلیمر و فرمولاسیون نانویی کار می‌کند، نتایج مربوط به آزمایش‌های توسعه بالینی واکسن ACM-001 را منتشر کرد. این فناوری نیاز به ذخیره‌سازی در دماهای بسیار پایین ندارد.

ACM-001 یک واکسن تقویت‌کننده کمکی برای ویروس کرونا است. این واکسن شامل پروتئین سنبله نوع بتا ویروس کرونا و یک ایمونوستیمولانت، CPG 7909 است که با استفاده از فناوری تحویل مبتنی بر پلیمر این شرکت، پلت‌فرم قابل تنظیم (ATP ™)، فرموله شده است.

این آزمایش بالینی، که در آن سی و شش نفر در شش سایت در استرالیا ثبت‌نام کردند، نشان داد که این واکسن در سطح دوز توصیه شده برای هر دو روش تزریق عضلانی استاندارد و رهایش از طریق مخاطی ایمن بوده و تحمل می‌شود. داده‌های ایمنی‌زایی اولیه نشان می‌دهد که واکسن عضلانی پاسخ آنتی‌بادی کاملاً فعال برای انواع قبلی کرونا و همچنین سویه‌های اومیکرونی که در حال حاضر شیوع یافته را ایجاد می‌کند.

توسعه دهندگان واکسن با استفاده از نانوذرات لیپیدی (LNP) با چالش‌های شناخته شده‌ای روبرو هستند. این موارد شامل نیاز به دماهای نگهداری فوق العاده کم (منفی۶۰ درجه سانتی‌گراد تا منفی ۹۰ درجه سانتیگراد) در طول زنجیره تأمین و انعطاف ناپذیری این نوع واکسن‌ها است. ATP ™ پتانسیل غلبه بر بسیاری از این چالش‌ها را دارد و ای‌سی‌ام بیولبز از مالکیت فکری مناسب برای حل این چالش‌ها بهره می‌برد.

وندی پاپلیری از محققان شرکت ای‌سی‌ام بیولبز  می‌گوید: «این نتایج فاز مثبت I اعتبار بالینی را برای ATP ™ و پلتفرم تحویل اختصاصی انعطاف پذیر ما ارائه می‌دهد. این بدان معنی است که ما می‌توانیم با اطمینان پیش برویم و پتانسیل این فناوری را در حوزه‌هایی نظیر واکسن ارائه کنیم. آنچه ما را بیش از همه چیز خوشحال می‌کند، کیفیت بالای آنتی بادی‌های تولید شده توسط سلول‌های ایمنی بدن است.»

شرکت ای‌سی‌ام بیولبز از پلت‌فرم اختصاصی تحویل نانوذرات مبتنی بر پلیمر خود برای توسعه فرمولاسیون‌های جدید برای استفاده در زمینه های درمانی متعدد استفاده می‌کند.

پلت فرم قابل تنظیم (ATP ™) ای‌سی‌ام بیولبز یک پلت‌فرم تحویل هیبریدی پلیمری/لیپیدی است که انعطاف پذیری برای تحویل چندین ترکیب از جمله الیگونوکلئوتیدها، مولکول‌های کوچک، پروتئین‌ها و mRNA را ارائه می‌دهد. ATP ™ اجازه ذخیره mRNA را در ۴ درجه سانتیگراد می‌دهد که این ویژگی بر خلاف سیستم‌های تحویل فعلی مبتنی بر نانوذرات لیپیدی است که نیاز به ذخیره سازی در دماهای فوق‌العاده کم دارند.