ساخت لایه نازکی برای جنگ‌جهانی علیه باکتری‌های مقاوم به دارو

محققان یک ماده لایه نازک ساختند که می‌تواند در پانسمان زخم‌ها و ایمپلنت‌ها برای جلوگیری از عفونت یا بهبود عفونت‌های باکتریایی استفاده شود.

این نوآوری، که تحت آزمایش‌های پیشرفته پیش بالینی قرار گرفته است، در برابر طیف گسترده‌ای از سلول‌های باکتریایی مقاوم به دارو، از جمله «استاف طلایی» مؤثر است.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک تهدید مهم علیه بهداشت جهانی است که سالانه حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر را به کام مرگ می‌کشد، رقمی که می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ بدون توسعه روش‌های درمانی جدید ضدباکتریایی به ۱۰ میلیون مرگ در سال افزایش یابد.

در این مطالعه جدید به رهبری دانشگاه RMIT و دانشگاه استرالیا جنوبی (UNISA)، محققان نانوفناوری مبتنی بر فسفر سیاه را به‌عنوان درمان برای عفونت پیشرفته و بهبود زخم آزمایش کردند.

نتایج این پروژه نشان می‌دهد که عفونت‌ها با استفاده از این فناوری به طور مؤثر درمان می‌شوند و بیش از ۹۹ ٪ از باکتری‌ها از بین رفته، بدون اینکه به سلول‌های دیگر در مدل‌های زیستی آزمایشگاهی آسیب برسد.

این روش درمانی نتایج قابل قبولی در مقایسه با آنتی‌بیوتیک‌ها در از بین بردن عفونت و شتاب در تسریع درمان به دست آورده و زخم‌ها در طی هفت روز ۸۰ درصد التیام یافتند.

این فناوری به طور جدی در آزمایش‌های پیش بالینی توسط کارشناسان بهبود زخم در UNISA مورد آزمایش قرار گرفت. RMIT به دنبال محافظت از مالکیت فکری این پروژه به صورت پتنت است تا از آن برای فرمولاسیون‌های درمان زخم از جمله ژل‌ها استفاده کند.

والیا از دانشکده مهندسی RMIT گفت: «زیبایی نوآوری ما این است که فقط یک پوشش نیست، در واقع می‌تواند در مواد مختلفی که محصولات از آنها ساخته می‌شوند نظیر پلاستیک و ژل‌ها برای ایجاد ضد میکروبی استفاده شود. با تجزیه نانومواد موجود دراین لایه نازک، سطح آن با جو واکنش نشان می‌دهد تا آنچه را که گونه‌های اکسیژن فعال نامیده می‌شوند، تولید کند. این گونه‌ها در نهایت با پاره کردن سلول‌های باکتریایی به بیمار کمک می‌کنند.»

این مطالعه جدید اثربخشی لایه‌های نانومقیاس فسفر سیاه را در برابر پنج سویه باکتری رایج، از جمله E. coli و استاف طلایی مقاوم در برابر دارو، آزمایش کرد و نتایج مثبتی به دست آورده است. این تیم می‌خواهد با شرکای بالقوه صنعتی همکاری کند تا این فناوری را توسعه داده و تجاری‌سازی کند.