شروع تدوین استاندارد ملی استفاده از نانوحباب در تصفیه آب و پساب

فناوری نانو حباب به عنوان یکی از فناوری‌های نوین در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و فاضلاب کاربرد دارد. به دلیل افزایش روزافزون مصرف آب در صنعت و کشاورزی و تولید پساب و همچنین ورود انواع آلاینده‌ها به آب نیاز است که از روش‌های پیشرفته و کارآمد برای حذف این آلاینده‌ها و تصفیه آب و پساب استفاده شود.

با توجه به تولید تجهیزات نانوحباب در حوزه تصفیه آب و فاضلاب توسط چند شرکت داخلی، تدوین استاندارد ملی در این حوزه ضروری می‌باشد. به منظور طرح موضوع و بحث و بررسی الزامات و ملاحضات جهت تدوین استاندارد فناوری نانو حباب در تصفیه آب و پساب جلسه اولیه در روز دوشنبه مورخ ۲۷ مهرماه با حضور متخصصین و نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد، دفتر بهداشت آب شرکت ملی آب و فاضلاب کشور، موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، ستاد نانو، شرکت‌های فعال در این حوزه و اعضای هیات علمی در محل ستاد نانو برگزار گردید.

در ابتدای جلسه گزارشی در خصوص کاربردهای این فناوری مهم در حوزه‌های مختلف اعم از آب و فاضلاب، کشاورزی، شیلات و وضعیت استفاده از  این فناوری در جهان ارائه شد.

همچنین در این جلسه دغدغه حضار از روش‌ها و تجهیزات موجود برای اندازه‌گیری نانوحباب در آب و پساب، مزایا و معایب به کارگیری این فناوری بر سلامت انسان، بررسی استانداردهای ملی و بین‌المللی این حوزه، پایداری و انحلال پذیری این حباب‌ها در محیط و…مطرح گردید و ابعاد مختلف استفاده از این فناوری در تصفیه آب شرب مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این جلسه با جمع‌بندی نظر متخصصین مقرر شد این استاندارد به دو بخش تدوین شود بخش اول «نانوحباب در تصفیه پساب» و بعد از آن با انجام کارهای مطالعاتی و جمع‌آوری داده‌ها و استانداردهای مورد نیاز بخش دوم استاندارد در مورد  «کاربرد نانو حباب در تصفیه آب شرب» تمرکز کند. لازم به ذکر است این استاندارد به درخواست سازمان ملی استاندارد و سازمان آب و فاضلاب کشور در اولویت تدوین قرار گرفته است.

شایان ذکر است پس از تهیه پیش نویس استاندارد جلسات کمیسیون فنی تدوین این استانداردها با حضور متخصصین، اعضای هیات علمی، کارشناسان آزمایشگاه‌ها، نمایندگان سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وزرات نیرو و ستاد نانو و  شرکت‌های تولیدکننده برگزار خواهد شد.