تولید دارویی شبیه واکسن، سالی‌ یک بار استفاده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز

شرکت داروسازی ویو در حال توسعه دارویی طولانی عمل (Long Acting) است که تنها یک‌بار در سال استفاده شده و می‌تواند فرد را در برابر ویروس ایدز محافظت کند.

به گفته شرکت داروسازی ویو (ViiV)، دارویی شبیه واکسن که سالی یک بار برای پیشگیری از HIV تجویز می‌شود، می‌تواند برای مدیریت بهتر ویروس ایدز استفاده شود. این دارو احتمالا پس از سال ۲۰۳۰ آماده شود و برای مقابله با بیماری استفاده شود که تاکنون تقریباً ۴۰ میلیون نفر را در بیش از چهار دهه به کام مرگ کشیده است.

در حالی که هیچ واکسنی برای درمان اچ‌آی‌وی، ویروسی که می‌تواند منجر به ایدز شود، وجود ندارد، دارویی موسوم به پروفیلاکسی قبل از قرار گرفتن در معرض (PrEP) با ارائه محافظت از افرادی که ممکن است در معرض ویروس قرار بگیرند، نرخ انتقال را کاهش داده است.

بیشتر درمان‌های PrEP بر مصرف داروهای خوراکی روزانه یا زمانی که رابطه جنسی محافظت نشده انجام می‌شود متکی هستند، اما ظهور بالقوه یک داروی پیشگیری با ویژگی‌های یک واکسن می‌تواند به‌طور چشمگیری میزان مبتلایان را در سطح جهان کاهش دهد.

این توسعه‌دهنده داروی HIV، در حال تسریع تحقیقات بر روی VH184 است، یک داروی ضد رتروویروسی که برای جلوگیری از عملکرد آنزیم اینتگراز طراحی شده است که کد ژنتیکی ویروس HIV را در DNA سلول میزبان وارد می کند.

کیمبرلی اسمیت، رئیس تحقیق و توسعه در ویو  می‌گوید که این محصول یک داروی طولانی اثر بوده که هر ۱۲ ماه یکبار تجویز می‌شود و به زودی قابل دستیابی است: «نمی‌توانم بگویم چه زمانی این دارو در دسترس است، اما احتمالا در پایان این دهه عرضه این دارو امکان‌پذیر خواهد بود.»

او گفت: «[VH184] نیمه عمر بسیار طولانی در مطالعات پیش بالینی نشان داده است. ما باید تعیین کنیم که آیا نیمه عمر بسیار طولانی در بدن انسان نیز رخ می‌دهد یا خیر.»

داروهای طولانی عمل به صورت عضلانی تجویز می‌شوند و مواد شیمیایی را در مدت طولانی آزاد می‌کنند. مگ دوهرتی، رئیس برنامه HIV در سازمان بهداشت جهانی، گفت این محصول بسیار هیجان‌انگیز است.

او گفت: «تداوم اطمینان از اینکه این رژیم‌ها و رویکردهای جدید برای همه از جمله افرادی که در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، در دسترس باشند، مهم خواهد بود.»

دسترسی به داروهای طولانی‌ عمل در کشورهای فقیر با نرخ بالای اچ‌آی‌وی، علیرغم امضای مجوز برای تولید ژنریک آنها، همچنان ناچیز است.