«ققنوس»، برنامه‌ای برای «سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای توسعه کسب‌وکار فناورانه »

نخستین «برنامه سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای توسعه کسب‌وکار فناورانه» (ققنوس) به همت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اجرا می‌شود.

این برنامه با هدف کمک به تیم‌سازی استعدادها، انتخاب محصول فناورانه و بررسی قابلیت تبدیل کردن فناوری خود به یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر اجرا می‌شود. در ققنوس اعتقاد بر آن است که برای بسیاری از افراد، راه‌اندازی یک شرکت، مؤثرترین راه برای تأثیرگذاری بر جهان است. هدف این برنامه، فراهم کردن امکان راه اندازی شرکت برای افرادی است که پتانسیل تأثیرگذاری بالایی دارند؛ لذا به هر فردی که موفق به اخذ پذیرش در برنامه شده، این اجازه داده می‌شود تا بر روی یافتن یک هم‌بنیانگذار و اعتبارسنجی یک ایده تمرکز کند.

شرکت‌کنندگان پس از تیم‌سازی، برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان آماده می‌شوند و پس از شناخت نیاز اصلی مشتریان، تلاش می‌کنند که ارزش پیشنهادی خود را برای بخشی از مشتریان که نیاز بیشتری به محصولشان دارند، باز طراحی کنند و به نحوی به محصول متناسب با نیاز بازار دست پیدا کنند

اکثر فعالان در حوزه کارآفرینی و توسعه کسبوکار‌های فناورانه اقرار می‌کنند که در مراحل اولیه یک استارت‌آپ، تیم و ایده مهم‌ترین عوامل موفقیت آن است؛ ولی به خصوص در داخل کشور، اغلب سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و حتی بخش‌های دولتی، برنامه‌ای برای تیم‌سازی و کمک به یافتن ایده، برای افراد دارای پتانسیل و مستعد، ندارند.

به دلیل کاهش ریسک‌ها و کاهش نرخ شکست، بیشتر مجموعه‌های فعال در اکوسیستم نوآوری کشور، تمایل به سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارهای نوپایی دارند که مراحل اولیه رشد را سپری کرده و به تناسب محصول با بازار رسیده‌اند؛ درحالی‌که  طی سال‌های اخیر و به خصوص برای توسعه کسب‌وکار‌های فعال در حوزه فناوری‌های عمیق در برخی کشورهای دنیا، مراکز توسعه کسب‌وکار و شتاب‌دهنده‌هایی با رویکرد سرمایه‌گذاری بر روی استعدادها، به شناسایی، جذب و سرمایه‌گذاری بر روی ایشان از ابتدا، در مرحله تیم‌سازی و خلق ایده می‌پردازند.

برنامه ققنوس نیز با همین رویکرد، طراحی شده است. رویکرد این برنامه، سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهایی است که قابلیت راه‌اندازی کسب‌کارهای نوپا دارند. در این برنامه بر روی افراد متخصص، مستعد و پرتلاش که به دنبال اثرگذاری و تغییر جهان هستند، سرمایه‌گذاری می‌شود، زمانی‌که نه تیم هستند و نه ایده اعتبارسنجی شده‌ای دارند.

این دوره توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و با همکاری مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود. در انتهای دوره، شرکت‌کنندگان براساس شاخص‌های تیم، امکان‌پذیر بودن توسعه محصول و بازار، بررسی می‌شوند که در صورت رسیدن به یک مدل کسب‌وکار اعتبارسنجی شده و تایید در ارزیابی، از حمایت‌های آتی برای توسعه نمونه اولیه کاربردی تا سقف ۱۰ میلیارد ریال، بهره‌مند می‌شوند.

علاقمندان برای حضور در دوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی https://icanano.ir/ghoghnoos/ مراجعه کنند.