ساخت منسوجات الکترونیکی گرافنی با استفاده از لیزر

محققان کره‌ای با استفاده از لیزر، موفق به تولید منسوجات الکترونیکی گرافنی شدند. این منسوجات قابلیت استفاده در حسگرها و ابرخازن‌ها را دارند.

یک تیم تحقیقاتی، به رهبری سونگون وون از گروه فناوری تولید نانو در انستیتوی ماشین‌آلات و مواد کره (KIMM) و پروفسور یانگ جین کیم از گروه مهندسی مکانیک در انستیتوی علوم پیشرفته و مهندسی کره (KAIST) نتایج یافته‌های خود را پیرامون توسعه منسوجات الکترونیکی مبتنی بر گرافن منتشر کردند.

بر خلاف اکثر روش‌های متعارف که به مواد شیمیایی سمی یا ماسک‌های نوری برای الگودهی متکی هستند، این تیم تحقیقاتی از فناوری الگوی لیزر مستقیم برای ایجاد گرافن القاء شده با لیزر (LIG) در منسوجات الکترونیکی استفاده کردند. این رویکرد منجر به تولید منسوجات الکترونیکی مبتنی بر گرافن شد. این تیم منسوجات کولار (Kevlar) خام را از طریق پالس‌های لیزر فمتوثانیه به گرافن تبدیل کرد.

روش‌های سنتی برای ساخت منسوجات الکترونیکی به طور معمول شامل پارچه‌های پوشش داده شده با جوهر رسانا است که این پوشش‌ها برای هدایت الکتریکی به پارچه اضافه شده و سپس پارچه‌ها با روش‌های استاندارد بافته می‌شوند. این روش‌ها با انعطاف‌پذیری طراحی محدود و فرآیند تولید پیچیده همراه است. علاوه بر این، خطر انتشار مواد شیمیایی مضر در هنگام تولید وجود دارد که می تواند مانع از تولید انبوه شود.

این تیم گزارش داد که با استفاده از فناوری که اخیراً توسعه یافته، منسوجات حاصل دارای هدایت الکتریکی بالا و قابلیت اطمینان شیمیایی مناسب و با مقاومت ورق کم در حد ۲٫۸۶ Ω است. با استفاده از این منسوجات الکترونیکی، تولید انواع حسگرهای چند منظوره و ابرخازن‌ها با انواع مختلف منسوجات کولار، از جمله ساختارهای غیر بافته و بافته شده تحقق یافت. منسوجات غیر بافته شده از ثبات مکانیکی بالایی برخوردار بوده و آنها را برای برنامه‌های کاربردی مناسب می‌کند.

علاوه بر این، نساجی بافته شده برای ساخت سنسورهای خمش مورد استفاده در تشخیص صدای انسان مناسب هستند.