تولید اسپری شفاف‌کننده عینک با فناوری نانو در دانشگاه علوم پزشکی واحد تهران

یک گروه از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی واحد تهران با به‌کارگیری فناوری نانو موفق به طراحی و ساخت اسپری شفاف‌کننده عدسی عینک شدند.

استفاده روزانه از عینک طبی و آفتابی باعث کثیف شدن شیشه عینک می‌شود. این مسئله می‌تواند بر کیفیت دید افراد تاثیر بگذارد. معمولا افراد برای تمیزکردن عینک، شیشه عینک را با نفس خود مرطوب کرده و آن را با دستمال یا پیراهن  پاک می‌کنند. این کار باعث ایجاد لکه‌های کثیف و خش دار شدن شیشه عینک می‌شود.

اسپری عینک روشی مناسب برای وضوح تصاویر و موثرترین و ایمن‌ترین ابزاری است که می‌تواند پس از تمیزکردن شیشه، عینکی بدون خش و بدون پرز به افراد تحویل دهد.

به‌تازگی یک گروه از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی واحد تهران با به‌کارگیری فناوری نانو موفق به طراحی و ساخت اسپری شفاف‌کننده عدسی عینک شده‌اند؛ این محصول صد در صد داخلی است و ویژگی‌هایی مانند نداشتن الکل و آمونیاک و مواد شوینده، حفظ کتیگ یا آنتی‌رفلکس، بالابردن یو وی (شفافیت و وضوح تصویر) دارد.

مبین شبیهی، مدیر خط تولید شرکت تولیدکننده اسپری شفاف‌کننده عینک با فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری آنا درباره این محصول گفت: این محصول، شفاف‌کننده عدسی عینک است. درون این محلول نانوذرات نقره به‌کار برده شده که علاوه بر تمیزکنندگی تا ده برابر شفافیت در عدسی ایجاد می‌کند.

وی افزود: همچنین درون این محلول آب و الکل استفاده نشده است به همین دلیل هیچ آسیبی به فرم و عدسی وارد نمی‌شود. این محلول روغنی بوده و به دلیل داشتن ذرات ریز و نانونقره می‌تواند به مقدار جزئی خشگیری نیز انجام دهد.

این پژوهشگر اظهار کرد: این محصول تاکنون نمونه مشابه داخلی نداشته و برای نخستین بار توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد علوم‌ پزشکی واحد تهران طراحی و ساخته شده است.

وی تاکید کرد: اکنون این محصول به تولید انبوه رسیده و در تهران و اصفهان با قیمت مناسب و ارزان به فروش می‌رسد و فقط به شفاف‌کنندگی عدسی محدود نمی‌شود؛ بلکه برای گوشی تلفن، ال‌ای‌دی و ال سی دی تلویزیون و شیشه‌های ساختمانی نیز کاربرد دارد.

شبیهی گفت: طرح اسپری شفاف‌کننده عینک با فناوری نانو در حال ثبت اختراع بوده و مجموعه دانشگاه نیز برای اجرای این طرح نیازمند حمایت‌های بخش دولتی است.