عرضه دستگاه آشکارساز تک فوتون با نصف قیمت مدل خارجی

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه کوانتوم توانسته دستگاه آشکارساز تک فوتون را با نصف قیمت خارجی طراحی و تولید کند.

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،آتوسا السادات عربانیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نور آبی لیزر و هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با حضور در چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو در غرفه ستاد اپتیک و کوانتوم در خصوص فعالیت شرکت گفت: شرکت ما از سال ۹۳ تاسیس شده است، فعالیت خود را با ساخت لیزرهای فنتو ثانیه شروع کردیم، چهار نوع مدل فنتوثانیه را به بازار عرضه کردیم.

وی بیان کرد: بعد از آن شرکت کار بر روی انواع آشکارسازها و لوازم جانبی را در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه شرکت در این سال‌ها در زمینه‌های بسیاری فعالیت داشته ادامه داد: در حال حاضر محصولات جدید شرکت آشکارساز تک فوتون است که در واقع در فناوری‌های کوانتومی و کاربردهای مربوط به آن مثل رمزگشایی کوانتونی، تصویربرداری کوانتومی استفاده می‌شود.

وی با اشاره با اینکه این  محصول کاملا طراحی داخلی است افزود: این محصول از صفر تا صد توسط شرکت طراحی شده است و در نظر داریم که ثبت اختراع آن را انجام دهیم، با توجه به اینکه فرآیند ثبت اختراع فرآیند طولانی است و حداقل دو سال طول می‌کشد.

عربانیان با بیان اینکه ما این محصول را از سال ۱۴۰۰ عرضه کرده‌ایم گفت: قیمت این محصول با توجه به اینکه قیمت بالایی است، بنابراین حتی ما نتوانستیم برای مهندسی معکوس خریداری کنیم بنابراین تماما این محصول طراحی داخلی است.

وی یادآور شد : این محصول برای این محصول توانستیم تاییدیه مرکز کوانتوم سازمان انرژی اتمی را دریافت کنیم.

عربانیان با بیان اینکه معمولا مراکز کوانتومی از این دستگاه استفاده می‌کنند افزود: قیمت این محصول به نسبت محصول خارجی خیلی پایین‌تر است، به‌طور مثال قیمت خارجی ۷هزار دلار است اما محصول ما ۳ تا ۴ دلار قیمت دارد.

چهاردهمین نمایشگاه نانو از ۱۳ تا ۱۶ آبان در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.