ارائه نتایج مثبت به‌دست آمده از داروی طولانی عمل تسکین درد زانو

شرکت یوپراکسیا فارماکیوتیکالز نتایج کارآزمایی بالینی روی یک داروی طولانی عمل را منتشر کرد که در آن بیمارانی که داروی تسکین درد زانو با فناوری پوشش پلیمری را استفاده کرده بودند، تسکین درد را در زمان طولانی‌تری تجربه کردند.

نتایج مطالعه فاز دوم یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد، یک فرمولاسیون جدید دارویی با رهایش طولانی (long acting) فلوتیکاسون پروپیونات، می‌تواند تنها با یک بار تزریق، بهبود طولانی مدت‌تری را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو (OA) ایجاد نماید.

جیمز هلیول، مدیرعامل شرکت یوپراکسیا فارماکیوتیکالز (Eupraxia Pharmaceuticals) در ویکتوریا، بریتیش کلمبیا، گزارش داد که این محصول که EP-104IAR نامیده می‌شود، در کاهش درد به‌طور قابل توجهی موثرتر از دارونما بوده است.

بر اساس گزارش این گروه، نرخ پاسخ مثبت به کاهش درد با این محصول تا ۱۴هفته پس از تزریق داخل مفصلی به ۵۰ درصد رسید، در حالی که در گروه دارونماها این رقم هیچ‌گاه به بیش از ۴۰ درصد نرسید.

محققان معتقداند که این مدت پاسخ بیشتر از آن چیزی است که تمام داروهای تایید شده فعلی از جمله کورتیکواستروئیدهای فوری و طولانی رهش پس از یک دوز می‌توانند ارائه دهند.

EP-104IAR از فناوری پوشش پلیمری اختصاصی استفاده می‌کند که در آن یک پنجره جدید باز می‌شود تا فلوتیکازون را به آرامی در داخل مفصل در طی چند هفته آزاد کند، بنابراین طول عمر ماده فعال بعد از یک بار تزریق را طولانی‌تر می‌کند.

هلیول و همکارانش ۳۱۸ بیمار مبتلا به OA متوسط تا شدید زانو را در سه کشور اروپایی (دانمارک، لهستان و جمهوری چک) ثبت نام کردند. سپس این دارو و یک دارونما روی این بیماران مورد آزمایش قرار گرفت. در هر دو مورد، بخشی از بیماران کاهش درد را گزارش کردند اما این رقم در دسته‌ای که از داروی طولانی عمل EP-104IAR استفاده کرده بودند به میزان معنی‌داری بیشتر بود. این رقم برای افرادی که از داروی طولانی عمل استفاده کرده بودند بعد از هفته چهاردهم به عدد ۵۰ درصد رسید.