کنسرسیومی در اروپا به‌دنبال تجاری‌سازی بیشتر گرافن است

با همکاری شرکت‌های اروپایی و چندین دانشگاه و همچنین بودجه ۵/۴ میلیون یورویی، پروژه‌ای با هدف تجاری‌سازی گرافن در حوزه‌های مختلف تعریف شده‌ است.

کنسرسیومی متشکل از ۱۱ شریک از شش کشور اروپایی، پروژه Graphergia را راه‌اندازی کرده است، یک برنامه تحقیقاتی و نوآوری ۵/۳ ساله بلندپروازانه که با بودجه ۵/۴ میلیون یورو تحت نظر پیشگامی پرچم‌دار گرافن Horizon Europe اجرا می‌شود.

این پروژه با هدف تعریف مجدد ادغام راه‌حل‌های انرژی در زندگی روزمره، قصد دارد چگونگی استفاده و ذخیره انرژی را تغییر دهد. هدف اصلی آن، توسعه و استقرار مواد مبتنی بر گرافن در دستگاه‌های برداشت انرژی و ذخیره‌سازی است. این پیشرفت‌ها باعث می‌شود تولید مقیاس‌پذیر و مقرون به‌صرفه مواد دوبعدی برای استفاده در حوزه‌های مختلف، امکان‌پذیر شود.

این پروژه از ابتدای ماه نوامبر کار خود را آغاز کرد. پروفسور اسپیروس یانوپولوس، هماهنگ‌کننده پروژه Graftergia می‌گوید: «ما دنیایی را تصور می‌کنیم که لباس شما بیش از آنکه خوب به نظر برسد، به شما توانایی‌های جدید می‌دهد، به‌عنوان یک حسگر عمل می‌کند و شما را به‌طور یکپارچه به اینترنت اشیاء (IoT) متصل می‌کند. منسوجات الکترونیکی را تصور کنید که نه تنها با بدن شما سازگار است بلکه خود را نیز شارژ می‌کند. این آینده‌ای است که ما ایجاد می‌کنیم.»

دومین حوزه اصلی فعالیت پروژه Graphergia، توسعه الکترودهای نسل بعدی برای باتری‌های Li-ion است. با استفاده از فن‌آوری‌های اختصاصی شرکای کنسرسیوم، Graphergia قصد دارد از ویژگی‌های منحصر به فرد مواد ۲D برای افزایش عمر و عملکرد باتری استفاده کند، همه در حالی که ردپای سازگاری با محیط‌زیست را حفظ می‌کند.

اسپیروس یانوپولوس می‌افزاید: «از آنجایی که ما از سطح آمادگی فعلی فناوری به سطوح بالاتر حرکت می‌کنیم، Graphergia در صدر مهندسی مواد قرار دارد. تلاش مشترک ما با هدف ایجاد نوآوری‌های در مقیاس تولید پایلوت و عرضه به بازار و تعیین معیارهای جدید برای بخش انرژی است.»

این کنسرسیوم شامل شرکت‌های خصوصی و بخش‌های دانشگاهی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا، اسلوونی، یونان و و ایتالیا است.