عرضه باتری‌های نانویی عاری از گرافیت، کبالت و نیکل از سال ۲۰۲۵

شرکت زتا انرژی (Zeta Energy) اعلام کرد باتری‌های لیتیوم سولفور بدون گرافیت و کبالت این شرکت که عملکرد۴۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم داشته و بیش از هزار چرخه شارژ/دشارژ را تحمل می‌کنند، تا سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهند شد.

باتری‌های زتا انرژی بر اساس یک کاتد کربن سولفوره شده و یک آند حاوی نانولوله کربنی و الکترولیت استاندارد صنعتی و جداکننده ساخته می‌شوند. این باتری‌ها از گرافیت، کبالت یا نیکل استفاده نمی‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که گوگرد به طور گسترده‌ای فراوان و مقرون به صرفه است، این باتری‌ها کسری از قیمت کیلووات ساعت باتری‌های لیتیوم یونی امروزی را خواهند داشت و می‌توانند با یک زنجیره تامین کاملاً داخلی تولید شوند.

تام پیلت مدیر اجرایی اظهار داشت: «نگرانی قابل توجهی در مورد برنامه چین برای محدودیت صادرات گرافیت وجود دارد. همچنین نگرانی بازار در مورد پتانسیل افزایش هزینه فلزاتی مانند کبالت و نیکل وجود دارد. باتری زتا انرژی راه‌حلی برای هر دوی این مسائل است. این باتری‌ها از گرافیت، کبالت یا نیکل استفاده نمی‌کند. این باتری بر پایه لیتیوم، کربن و گوگرد هستند. ما همچنین در حال توسعه نسخه‌ای از باتری هستیم که به کلکتورهای جریان مس یا آلومینیوم نیاز ندارد. زنجیره تامین باتری‌ها را به طور قابل توجهی آزاد می‌کند، در حالی که هزینه ها را حتی بیشتر کاهش می‌دهد.»

زتا انرژی آند حاوی نانولوله را با کاتد کربنی گوگرددار اختصاصی که تشکیل پلی سولفیدها را سرکوب می‌کند، جفت کرده و در نتیجه باتری‌های مبتنی بر گوگرد که پایداری و عملکرد بالایی دارند، به وجود می‌آیند. با آند و کاتد زتا انرژی باتری ماندگاری بالا و چگالی انرژی بیشتری داشته و در عین حال ایمنی نیز ارتقاء می‌یابد و در عین حال هزینه به صورت قابل توجهی پایین تر از باتری‌های لیتیوم یون خواهد بود.

تام پیلت مدیرعامل زتا انرژی می‌گوید: «ما بیش از سه سال پیش نشان دادیم که فناوری ما اثر پلی سولفید را در باتری‌های لیتیوم-سولفور متوقف می‌کند و این فرصت  مسیر را برای تولید باتری‌هایی که دارای چگالی بسیار بالا و ماندگار هستند، باز می‌کند. این پیشرفت باورنکردنی است، با توسعه این فناوری انتظار داریم باتری‌هایی داشته باشیم که بیش از یک هزار چرخه با بیش از ۴۵۰ WH/kg را تجربه کنند که این کار با هزینه زیر ۶۰ دلار در کیلووات ساعت انجام شده و از نظر تجاری در سال ۲۰۲۵ در دسترس خواهند بود.»