یک معمای کیمیاگری 400 ساله حل شد

یک معمای کیمیاگری ۴۰۰ ساله حل شد

بیش از ۴۰۰ سال پیش، با منفجر کردن ترکیبی حاوی طلا، دود اسرارآمیز بنفش‌رنگی از آن خارج می‌شد که همیشه ماهیت آن برای دانشمندان معما بود. به تازگی ماهیت این دود مشخص شده است.

محققان دانشگاه بریستول تأیید کرده‌اند که نانوذرات کروی طلا مسئول دود بنفشی است که هنگام انفجار طلا منتشر می‌شود. با این کشف، دانشمندان یک معمای کیمیاگری ۴۰۰ ساله را حل کردند.

محققان توضیح می‌دهند که طلای محترقه (فولمینگ)، که برای اولین بار توسط کیمیاگران در قرن شانزدهم کشف شد، ترکیبی از ترکیبات مختلف به همراه آمونیاک است. آمونیاک ماده‌ای است که در برخی مواد منفجره استفاده می‌شود.

سوبالد شورتزر، شیمی‌دان آلمانی، به دود بنفش غیرمعمول که هنگام انفجار طلا در سال ۱۵۸۵ منفجر شد، اشاره کرد و این ماده بعداً توسط چهره‌های پیشرو شیمی در قرن هفدهم و هجدهم از جمله رابرت هوک و آنتوئین لاوویزیر مورد بررسی قرار گرفت.

در حالی که فرمولاسیون شیمیایی دستورالعمل طلای فولمینگ قرن‌هاست که درک شده است، این سؤال که چه چیزی دود بنفش ایجاد می‌کند، بی‌پاسخ باقی مانده است.

مدتها تصور می‌شد، اما قبلاً هرگز ثابت نشده بود، که رنگ بنفش غنی این ابر به دلیل شکل‌گیری نانوذرات طلا است. سیمون هال از محققان این پروژه می‌گوید: «من خوشحال شدم که تیم ما توانسته است به این سؤال پاسخ دهد و درک ما از این ماده را بیشتر کند. آزمایش ما شامل ایجاد طلای فولمینگ و سپس منفجر کردن نمونه‌های ۵ میلی‌گرمی بر روی فویل آلومینیوم با گرم کردن آن بود. ما دود را با استفاده از مش‌های مس گیرانداختیم و سپس نمونه دود را در زیر میکروسکوپ الکترونی عبوری تجزیه و تحلیل کردیم.»

محققان دریافتند که دود حاوی نانوذرات طلای کروی است و این تئوری را تأیید می‌کند که طلا در دود مرموز نقش دارد.

هال و تیم وی با حل یک معمای علمی تاریخی، قصد دارند از این روش استفاده کنند تا ماهیت دقیق ابرهای تولید شده توسط سایر مواد محترقه فلزی مانند پلاتین، نقره ، سرب و جیوه را بررسی کنند که همچنان سوال است.