تولید صنعتی گرافن با روش خشک، هزینه تولید را به شدت کاهش می‌دهد

تولید صنعتی گرافن با روش خشک، هزینه تولید را به‌شدت کاهش می‌دهد

شرکت نانواکسپلور موفق به ارائه روشی خشک برای تولید گرافن شده که به شدت نیاز به سرمایه‌اولیه تولید را کم کرده و همچنین هزینه تولید نیز در این روش پایین‌تر از روش‌های مرسوم است.

شرکت کانادایی نانواکسپلور (Nanoxplore) فرآیند جدیدی برای تولید گرافن ارائه کرده است. این فرآیند خشک با یک فناوری پیشرفته لایه‌برداری به همراه ترکیبات نوآورانه ترکیب می‌شود تا محصولی عاری از ناخالصی به‌دست آید.

این رویکرد جدید تولید گرافن از سبد مالکیت معنوی نانواکسپلور و اختراعات راهبردی ثبت شده ایکس‌جی ساینسز (XG Sciences) که این شرکت خریداری کرده، نشات گرفته است. سال گذشته نانواکسپلور دارایی‌های شرکت ایکس‌جی ساینسز را خریداری کرد. ایکس‌جی ساینسز که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد، در تولید نانوپلاکت‌های گرافن و فرمول‌بندی مواد پیشرفته که عملکرد محصول را در کاربردهای متنوعی مانند مواد آندی باتری لیتیوم یونی، خودرو، بسته‌بندی، کامپوزیت، بتن و سایر بازارهای صنعتی تقویت می‌کند، تخصص داشت.

ادغام دانش فنی موجود در این هشت اختراع ثبت شده مختلف که در استرالیا، کانادا، آمریکا، تایوان، چین و کره‌جنوبی ثبت شده با دانش و تجربه نانوکسپلور موجب شده تا این شرکت بتواند گرافن را به‌صورت مقرون به صرفه‌تر تولید کند.

طبق گزارش‌ها، فرآیند تولید گرافن خشک نانواکسپلور در مقایسه با روش‌های سنتی لایه‌برداری مایع دارای مزایای مختلفی است. از نظر هزینه‌های سرمایه‌گذاری، فرآیند تولید خشک تقریباً ۵۰ ٪ کاهش هزینه نسبت به فرآیند لایه برداری مایع در پی دارد. براساس برآورد فعلی این شرکت، برای رسیدن به ظرفیت خالص ۸۰۰۰ تن گرافن، فقط به ۲۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است، که این رقم یک چهارم سرمایه‌مورد نیاز در فرآیند لایه‌برداری مایع است.

تهیه تجهیزات به ۸ تا ۱۲ ماه زمان نیاز داشته که این شرکت قصد دارد در طول سال ۲۰۲۴ خرید تجهیزات را آغاز کند.

فرایند خشک تولید گرافن این شرکت موجب می‌شود که هزینه تولید گرافن نزدیک به محصولات سنتی نظیر کربن سیاه شود. کاهش هزینه‌ها در درجه اول به‌دلیل استفاده از گرافیت‌های با گرید پایین است که از فرآیند تولید آند به‌صورت پسماند باقی می‌ماند. این نوع گرافیت پسماند به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود که بسیار مقیاس‌پذیر و ارزان است.