استفاده از گرافن و نقاط کوانتومی در یک پروژه مشترک اروپایی

با همکاری چند شرکت و مرکز تحقیقات دانشگاهی، پروژه‌ای به‌نام ۲DNEURALVISION آغاز شده که هدف از آن استفاده از مواد دو بعدی نظیر گرافن و تک‌لایه‌های دی‌کالکوژنید فلزات واسطه و همچنین نقاط کوانتومی برای ساخت حسگرها و قطعات فتونیکی و الکترونیکی است.

این پروژه از ۱۰ اکتبر در بارسلون اسپانیا با بودجه ۵٫۵ میلیون یورویی آغاز شده است. این پروژه از جمله پروژه‌های Horizon اروپا است، حمایت مالی کمیسیون اروپا را به‌دنبال داشته و به‌دنبال توسعه نسل جدید سامانه‌های بینایی کامپیوتری و کمپلکس‌های فتونیکی و الکترونیکی کم‌مصرف است که بتواند در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز کار کند.

پروژه ۲DNEURALVISION تحقیقات پیشرو در زمینه مواد دوبعدی برای سیستم‌های حسگری و بینایی کامپیوتری را انجام خواهد داد. ایجاد پیشرفت‌های انقلابی در بخش‌های خودرو، AR/VR، خدمات روباتیک و دستگاه‌های تلفن همراه از جمله اهداف این پروژه است. کنسرسیومی متشکل از هفت شریک صنعتی و دانشگاهی از چهار کشور مختلف اروپایی در این پروژه با هم همکاری خواهند کرد که موسسه فتونیک اسپانیا (ICFO) نیز وظیفه هماهنگی میان آن‌ها را به عهده خواهد داشت. شرکت‌های QURV Technologies (ES), BLACK – Black Semiconductor GMBH (DE)  IMEC (BE), Volkswagen Aktiengesellschaft (DE), FI Group (PT) و دانشگاه هایدلبرگ در این پروژه مشارکت دارند.

گراسیموس کنستاتانتوس، هماهنگ‌کننده پروژه در ICFO، اظهار داشت: «من بسیار هیجان‌زده و مفتخرم که این تلاش چند رشته‌ای را هماهنگ می‌کنم، پروژه‌ای که به دنبال دستیابی به پیشرفت‌های بزرگ در فناوری بینایی رایانه‌ای برای تصویربرداری ماشینی و کاربردهای خودرو است.»

در این پروژه از مواد دو بعدی نظیر گرافن و تک‌لایه‌های دی‌کالکوژنید فلزات واسطه (TMDC) و همچنین نقاط کوانتومی استفاده می‌شود. هم گرافن و هم نقاط کوانتومی از جمله موادی هستند که جایزه نوبل به آن‌ها تعلق گرفته است.