تولید ارزان گرافن و هیدروژن با استفاده از فناوری با کمترین اثرات زیست‌محیطی

تولید ارزان گرافن و هیدروژن با استفاده از فناوری با کمترین اثرات زیست‌محیطی

با همکاری چند شرکت استرالیایی و فرانسوی، کارخانه‌ای در حال احداث است تا بتواند با استفاده از فناوری پیرولیز متان، هیدروژن و گرافن تولید کند.

شرکت استرالیایی پیور هیدروژن (Pure Hydrogen) که در بریزبن مستقر است، برای تولید “هیدروژن فیروزه‌ای” و گرافن، تجهیزات مورد نیاز خود را تحویل می‌گیرد. هیدروژن فیروزه‌ای به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن از پیرولیز متان هیدروژن و کربن جامد تولید می‌شود.

پیور هیدروژن تأیید کرده است که تجهیزات کلیدی را از شریک خود برای راه‌اندازی یک کارخانه به منظور تولید تجاری “هیدروژن فیروزه ای” در بریزبن دریافت کرده است.

پیور هیدروژن ۴۰ درصد از سهام شرکت  Turquoise، تولیدکننده این تجهیزات را دارد و قرار است با همکاری یک شرکت فرانسوی به نام پلنسیس (Plenesys) این خط تولید راه‌اندازی شود.

پلنسیس فرآیندی به نام Hyplasma را برای پیرولیز متان توسعه داده است، که گاز متان را به هیدروژن فیروزه‌ای و محصولات کربن جامد تبدیل می‌کند، که این کربن جامد می‌تواند به گرافن تبدیل شود.

مطابق بیانیه شرکت پیور هیدروژن، این رویکرد  از نظر مصرف انرژی بسیار کارا بوده، بدون نیاز به آب و بدون انتشار مستقیم CO یا CO2 است.

این شرکت برنامه‌ریزی کرده تا در سه ماهه اول ۲۰۲۴ با ساخت و ساز و راه اندازی کارخانه فعالیت خود را در این مسیر ادامه دهد.

سام تاوبرت مدیر عامل Turquoise، تامین کننده تجهیزات این کارخانه می‌گوید: « پس از راه‌اندازی کارخانه، یک برنامه آزمایشی فشرده شش ماهه، با تمرکز بر بهینه‌سازی تولید هیدروژن و بررسی پتانسیل کامل قابلیت‌های تولید گرافن خواهیم داشت.»

وی گفت: «این فناوری با تأمین تولید هیدروژن و گرافن کم انتشار، به تلاش‌های جهانی کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، بسیار کمک خواهد کرد. منتظر سال ۲۰۲۴ هستیم، با توجه به یک مرحله آزمایشی، ما فرصت‌های تجاری بی شماری را پیش بینی می‌کنیم که باعث تقویت این فناوری پیشگامانه می‌شود.»