مشخصه‌یابی نانوذرات لیپیدی در محصولات دارویی ساده‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود

مشخصه‌یابی نانوذرات لیپیدی در محصولات دارویی ساده‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود

با همکاری چند شرکت و مرکز تحقیقاتی، روشی برای مشخصه‌یابی نانوذرات لیپیدی به ویژه در محصولات دارویی و پزشکی ارائه شد.

محققان آلمانی روش تحلیلی جدیدی ایجاد کردند که می‌تواند نگرش دانشمندان در مورد نانوذرات حاوی mRNA و محصولات دارویی حاوی آن‌ها را بهبود دهد. در این روش، دو ابزار پراکندگی اشعه ایکس با زاویه کوچک (SAXS) و کسر جریان میدان نامتقارن (AF4) با هم ترکیب شده‌اند.

بسیاری از نانودارو‌های حاوی mRNA ، که در حال حاضر در مراحل مختلف توسعه هستند، ممکن است در آینده در دسترس باشند. یکی از الزامات کاربرد mRNA در محصولات دارویی این است که آن‌ها باید در سیستم‌های تحویل مناسب قرار داده شوند.

نانوذرات مبتنی بر لیپید قطرات ریز از مولکول‌های چربی مانند هستند که به عنوان بسته‌بندی محافظ برای mRNA عمل می‌کنند. خواص آن‌ها به ترکیب، ساختار، پروتکل تولید و سایر شرایط بستگی دارد. جنبه مهم نانوذرات اندازه آن‌ها است. با توجه به ماهیت آن‌ها، این نانوذرات می‌توانند در اندازه کمی متفاوت باشند، برخی از آن‌ها کمی کوچکتر، برخی کمی بزرگتر از مقدار متوسط هستند. اندازه ذرات می‌تواند بر ثبات و رفتار فرمولاسیون پس از تجویز تأثیر بگذارد. بنابراین کنترل اندازه این ذرات در داخل یک محصول دارویی برای ارزیابی و اطمینان از کیفیت آن مهم است.

دانشمندان EMBL در هامبورگ، دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینس، شرکت پوستونا آنالیتیکس (Postnova Analytics) و شرکت بیونتک (Biontech SE) روش جدیدی را برای مشخص کردن اندازه همه ذرات در چنین محصولات دارویی و همچنین ساختار آن‌ها و تعداد مولکول‌های RNA در داخل آن‌ها ارائه کرده‌اند.

هاینریش هاآس از محققان این پروژه می‌گوید: «تاکنون اندازه‌گیری همه خصوصیات مربوط به اندازه بسیار دشوار بوده است. بنابراین، اغلب فقط مقادیر متوسط مشخص می‌‌شدند. با این روش جدید، می‌توانیم بسیاری از ویژگی‌های مربوط به اندازه را به طور همزمان، با یک اندازه‌گیری واحد و برای همه نانوذرات موجود در یک محصول تعیین کنیم. این اطلاعات می‌تواند برای ارزیابی کیفیت محصول بسیار مفید باشد.»

این روش همچنین برای بررسی سایر محصولات دارویی قابل اجرا خواهد بود. پیتر لانگگوت، از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ گفت: «لیپوزوم‌ها نوع دیگری از نانوذرات دارویی هستند که سال‌هاست برای معالجه سرطان یا بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های قارچی استفاده می‌شوند. اکنون حتی محصولات لیپوزوم عمومی نیز در بازار موجود است و احتمالاً چیزهای بیشتری در آینده از آن‌ها در بازار خواهیم دید. این روش جدید می‌تواند در ارزیابی کیفیت این ذرات در محصولات دارویی با کیفیت بالا با هزینه حتی معقول‌تر کمک کند.»