تولید و عرضه کاتالیست نانویی برای خودروها، از کوییک و زامیاد تا تیبا

تولید و عرضه کاتالیست نانویی برای خودروها، از کوییک و زامیاد تا تیبا

شرکت صنعت آفرین ماهان برای انواع خودروهای داخلی نظیر کوییک، تیبا و زامیاد، مبدل نانوکاتالیستی تولید و به بازار عرضه می‌کند. استفاده از این مبدل‌ها در کاهش آلودگی‌ها نقش مهمی دارند. مبدل‌های کاتالیستی این شرکت حاوی نانوذرات هستند که موجب افزایش عملکرد آن‌ها می‌شود.

در لیست محصولات این شرکت می‌توان انواع کاتالیست‌ها برای شرکت‌ تولیدکننده خودرو نظیر ایران‌خودرو، سایپا، مزدا و زامیاد را مشاهده کرد.

این شرکت دانش بنیان که در سال ۱۳۸۵ به عنوان تولیدکننده انواع مبدل‌های کاتالیستی خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا تأسیس شده است، مجهز به پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات تمام اتوماتیک است و ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰۰ قطعه مبدل کاتالیستی خودرو را دارد. انواع کاتالیست خودروهای داخلی، کاتاباکس، محافظ حرارتی و ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی، از جمله محصولات و توانمندی‌های این شرکت دانش‌بنیان است.

مبدل‌های کاتالیستی حاوی فلزات گروه پلاتین شامل پالادیوم، پلاتین و رودیوم و ترکیباتی از جمله آلومینا و سریم اکساید هستند. با وجود مزایای برجسته فلزات گروه پلاتین در ساختار مبدل‌های کاتالیستی، استفاده از این ترکیبات مشکلاتی را نیز به همراه دارد. یکی از مهمترین چالش‌های در استفاده از فلزات گروه پلاتین، بحث هزینه بالا و منابع محدود این فلزات است.

استفاده از نانوذرات در این محصولات موجب شده تا مساحت سطحی مبدل‌ها افزایش یافته و مصرف فلزات گرانبها نیز به حداقل برسد. در واقع هم مصرف مواد کاهش می‌یابد و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

این شرکت در بخش تحقیق و توسعه خود روی توسعه انواع کاتالیست‌های راهبردی به منظور استفاده در پتروشیمی و پالایشگاه کار می‌کند و درصدد گسترش محصولات خود به سمت تامین نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. این شرکت در بخش تولید کاتالیست برای واحدهای آمونیاک، متانول، بنزین و هیدروژناسیون صنایع غذایی فعالیت‌های تحقیق و توسعه داشته است.