رونمایی از ازن زنی با فناوری نانوحباب در تصفیه‌خانه آب شهر ساوه

رفع بو و طعم نامطبوع آب شرب ساوه با فناوری نانو حباب

شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو، دکتر امینی، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و تنی چند از مقامات استان، رونمایی از فناوری نوین نانوحباب در تصفیه‌خانه آب ساوه انجام شد.

اجرای موفقیت‌آمیز طرح بکارگیری از فناوری نانوحباب در تصفیه‌خانه آب ساوه از یک سال قبل توسط شرکت نانو حباب انرژی آغاز شده بود و عملکرد مداوم این فناوری در طول یک سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته و تاییدیه کارشناسان ذیربط و وزارت نیرو را نیز به دست آورده است.

اجرای این طرح موجب کاهش طعم و بوی نامطبوع و همچنین حذف جلبک از منابع آب شرب شده و رضایت‌مندی مردم این شهر را نیز به دنبال داشته است. هر چند پیش از این، فناوری نانوحباب در تصفیه‌خانه قیطریه تهران انجام شده بود، اما مقیاس این طرح بسیار بزرگ‌تر بوده و براساس نتایج به دست آمده از این طرح، مقرر شده تا فناوری‌نانوحباب در سایر تصفیه‌خانه‌ها و سدهای کشور استفاده شود.

از مهم‌ترین نتایج این طرح می‌توان به حذف جلبک و ترکیبات مولد طعم و بو نامطبوع، بهبود کیفیت آب، حذف فرایند هوادهی، حذف تزریق کلر و کربن فعال در ورودی تصفیه‌خانه‌، که هزینه‌های بسیار زیادی را به تصفیه‌خانه تحمیل می‌کند، اشاره کرد.

پدیده شکوفایی جلبک، یکی از مهمترین عوامل زوال کیفیت آب در دریاچه‌ها و مخـازن سـدها است. تخلیه فاضلاب‌های شهری، صنعتی و زهـاب کشـاورزی بـه مخـازن آب، مـواد مغـذی مـورد نیـاز رشـد جلبک به ویژه فسفر را تامین کرده که باعث افزایش ناگهانی جمعیت جلبکی شده و اصـطلاحاً شکوفایی جلبک رخ می‌دهد. در اثر این پدیده برخی از ترکیبات آلی توسط جلبک‌ها در آب تولید می‌شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ژئوسمین و متیل ایزو بورنئول اشاره کرد که طعم و بویی شبیه به خاک و کپک را در آب ایجاد می‌کنند.

 

از طرف دیگر تصفیه‌خانه‌ها معمولا قادر به حذف ترکیبات مولد طعم و بو نیستند و علی‌رغم به کارگیری تمام امکانات و روش‌های مختلف به منظور حذف طعم و بو عملا کارایی مناسب حاصل نمی‌شود و عدم گوارایی آب موجب ناخرسندی مصرف‌کنندگان آب شهری می‌شود.

در همین راستا و با مشارکت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو طرح به کارگیری فناوری نانوحباب ازن توسط شرکت نانو حباب انرژی در تصفیه‌خانه‌ی آب ساوه پس از یک سال عملکرد مداوم با موفقیت پایان یافته که رضایت‌مندی مردم را نیز به همراه داشته است.

روش‌های مرسوم ازن‌زنی که عمدتا شامل اجکتور و دیفیوزر است، کارایی پایینی دارند و سبب هدررفت حجم عظیمی از گاز ازن می‌شود، که اثرات منفی زیست‌محیطی نیز به دنبال دارد.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه‌های نانو ازن می‌توان به کاهش مصرف ازن تا ۶۰ درصد، عدم نیاز به خطوط انتقال ازن و دیفیوزر، عدم نیاز به مخازن ازن‌زنی، عدم نیاز به تخریب‌کننده ازن و در نتیجه کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری تا ۵۰ درصد اشاره کرد. اثبات فناوری طرح به تایید وزرات نیرو و بهداشت و درمان رسیده است و اکنون قابل عرضه به صنعت آب کشور است.

تصفیه خانه آب شرب شهر ساوه در ۲۰ کیلومتری این شهر و در پایین دست سدالغدیر واقع شده است. این تصفیه خانه با ۵۷۵ لیتر بر ثانیه، تامین کننده ظرفیت اسمی بخشی از نیاز آب شرب جمعیت ۲۵۰ هزار نفری شهر ساوه است.