فناوری‌نانوحفره برای شناسایی سرطان تخمدان استفاده شد

فناوری‌نانوحفره برای شناسایی سرطان تخمدان استفاده شد

با ترکیب نانوحفره و نانوذرات طلا، محققان روشی برای شناسایی زودهنگام بیماری سرطان ارائه کردند که دقت بالایی دارد.

بررسی‌های جدیدی محققان منجر به ارائه روشی به منظور تشخیص پپتیدهای نشانگر سرطان تخمدان شده است. این گروه تحقیقاتی در دانشگاه ویرجینیا نشان دادند نشانگرهای زیستی خاص که در ادرار بیماران مبتلا به سرطان تخمدان وجود دارد با کمک فناوری‌‌نانو قابل شناسایی است. این تحقیق می‌تواند به پزشکان درتشخیص سرطان تخمدان با دقت بالا کمک نماید.

جوزف راینر، از محققان این پروژه می‌گوید: «تشخیص سرطان تخمدان دشوار است. طیف سنجی جرمی قبلاً هزاران پپتید را که در ادرار بیماران مبتلا به سرطان تخمدان وجود دارد، شناسایی کرده است. این پپتیدها می‌توانند به عنوان نشانگرهای زیستی برای سرطان تخمدان عمل کنند، اما طیف سنجی جرمی به راحتی برای کاربردهای بالینی در دسترس نیست و روش‌های جایگزین برای تشخیص این پپتیدها مورد نیاز است.»

در این پروژه محققان با استفاده از فناوری نانوحفره، موفق به شناسایی پپتیدهای نشانگر سرطان تخمدان در ادرار بیمار شدند که در این کار از نانوذرات طلا نیز استفاده شده است. پپتیدهای LRG-1 نشانگر پروتئینی هستند که معمولا در ادرار بیماران مبتلا به سرطان تخمدان دیده می‌شود که در این روش این پپتیدها شناسایی می‌شوند. نتایج این پروژه درقالب مقاله‌ای در نشریه ACS Sensors به چاپ رسیده است.

راینر می‌گوید: « مقابله جدی با سرطان به تشخیص زودرس و دقیق متکی است. در حقیقت، داده‌های بالینی نشان می‌دهد که اگر سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، امکان بقای پنج ساله بیمار بین ۵۰ تا ۷۵ درصد افزایش می‌یابد. این موضوع در انواع سرطان‌ها صادق است. ما به سرطان تخمدان علاقه مند هستیم زیرا تشخیص آن دشوار است و نیاز به توسعه حسگرهای جدید دارد که می‌تواند برای کاربردهای بالینی به طور گسترده استفاده شود.»

در این روش محققان نشان دادند که می‌توان به طور همزمان پپتیدهای متعددی را شناسایی کرد. چنین روشی را می‌توان برای طیف وسیعی از نشانگرها استفاده کرد. استفاده از این روش به صورت ترکیبی با دیگر روش‌ها نظیر سونوگرافی می‌تواند تصویر دقیق‌تری از این که آیا فرد به سرطان تخمدان مبتلا است یا خیر، نشان دهد.

راینر افزود: «ما تصور می‌کنیم که رویکرد ما می‌تواند فراتر از سرطان تخمدان رفته و برای سرطان‌های دیگر نیز قابل استفاده باشد.»