چین صاحب بیشترین سهم در بازار نانولوله‌کربنی؛ هند در تعقیب چین

چین صاحب بیشترین سهم در بازار نانولوله‌کربنی؛ هند در تعقیب چین

پیش‌بینی می‌شود بازار نانولوله‌های کربنی (CNT) تا سال ۲۰۲۹ با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۴٫۲ درصد، به رقم ۲٫۵۳ میلیارد دلار برسد.

این رشد بازار نانولوله‌های کربنی به عوامل متعددی بستگی دارد. در اولین قدم، افزایش تقاضا برای مواد سبک‌وزن با انتشار کربن کم، به ویژه در بخش خودرو عامل رشد بازار نانولوله‌های کربنی است. نانولوله‌های کربنی خواص منحصر به فردی دارند که آن‌ها را برای استفاده در تولید وسایل نقلیه ایده‌آل می‌کند و به راندمان سوخت و پایداری محیط زیست کمک می‌کند. علاوه بر این‌، تأکید روزافزون بر منابع انرژی جایگزین باعث افزایش تقاضا برای نانولوله‌های کربنی می‌شود، زیرا آن‌ها نقش مهمی در افزایش عملکرد فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر مانند سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی دارند.

همچنین استفاده از نانولوله‌های کربنی موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود که این موضوع عامل دیگر رشد بازار است. تولید‌کنندگان در حال سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای نوآوری و بهبود کارآیی نانولوله‌های کربنی هستند. با این حال، نگرانی‌های زیست محیطی و مسائل ایمنی بهداشتی چالش‌های مهمی برای بازار ایجاد کرده است. پرداختن به این نگرانی‌ها از طریق شیوه‌های تولید پایدار و مقررات سختگیرانه ایمنی برای حفظ رشد طولانی مدت در بازار نانولوله‌های کربنی ضروری خواهد بود.

از نظر جغرافیایی، آسیا/اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۲ سهم زیادی از بازار نانولوله‌های کربنی را به خود اختصاص داده است که این کار به دلیل مصرف بالای نانولوله‌کربنی در صنایع مختلف مانند خودرو، ورزش، انرژی، برق و الکترونیک و هوافضا و دفاعی است. چین به دلیل افزایش تولید صنعتی، سهم غالب بازار را در اختیار دارد، در حالی که هند شاهد افزایش تقاضای فزاینده‌ای است که توسط پیشگامی‌هایی مانند پروژه‌های فضایی ایجاد می‌شود. منطقه آسیا اقیانوسیه سهم بالایی از سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و افزایش پذیرش نانولوله‌های کربنی را طی سال‌های آینده تجربه خواهد کرد.