استفاده از نانوسیلیکا برای بهبود کیفیت رنگ و لاستیک خودرو

استفاده از نانوسیلیکا برای بهبود کیفیت رنگ و لاستیک خودرو

مدیرعامل شرکت فراز پویان فدک از ارتقاء کیفیت لاستیک‌های تولید داخل و رنگ‌های ساختمانی با نانوسیلیکای این شرکت خبر داد.

حمیده کلاهدوزان می‌گوید: «شرکت فراز پویان فدک نانوسیلیکا را در چهار گرید مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کند. یکی از این گریدها مربوط به صنعت تولید لاستیک خودرو است که در حال حاضر در تایرهای شرکت بارز و یزد تایر از نانوسیلیکای فراز پویان فدک استفاده می‌شود. به صورت سنتی دوده در تولید لاستیک به کار می‌رود اما در هنگام بازیافت لاستیک‌های مستعمل، دوده موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود از این رو نانوسیلیکا جایگزین دوده شده است که علاوه بر مزیت‌های زیست‌محیطی به چسبندگی بهتر اجزاء لاستیک و همچنین برهمکنش بهتر لاستیک با جاده کمک می‌کند. مساحت سطحی بالا، در حد ۲۰۰ مترمربع در هر گرم، موجب بروز چنین ویژگی‌هایی در نانوسیلیکا می‌شود. در مجموع صد تن نانوسیلیکا به صنعت لاستیک‌سازی عرضه کرده‌ایم.»
این دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، درباره کاربرد این نانوسیلیکا در صنعت رنگ می‌گوید: «رنگ‌ نیازمند غلظت‌دهنده است، در صورت وجود غلظت‌دهنده، کیفیت رنگ افزایش یافته و به سادگی قابل استفاده می‌شود. نانوسیلیکا نقش مهمی به عنوان غلظت‌دهنده در رنگ دارد. شرکت‌های متعددی در کشور از نانوسیلیکای فراز پویان فدک استفاده می‌کنند.»
دکتر کلاهدوزان از کاربرد این نانوسیلیکا در کشاورزی خبر داد و گفت: « در کشاورزی برای تولید کودهای شیمیایی و سموم از نانوسیلیکا استفاده می‌شود. معمولا سموم به صورت مایع بوده که از نانوسیلیکا به عنوان حامل این سموم استفاه می‌شود. با نانوسیلیکا می‌توان سموم را با اثربخشی بالاتر به بازار عرضه کرد.»
مدیرعامل شرکت فراز پویان فدک می‌افزاید: « کودهای شیمیایی نیز به نانوسیلیکا نیاز دارند. با استفاده از این نانوساختار از چسبندگی کودها به هم جلوگیری شده و همچنین بخشی از مواد ریزمغذی مورد نیاز گیاه نیز از خود این نانوسیلیکا تامین می‌شود. برای محصولاتی نظیر گندم و برنج از این نانوساختار استفاده می‌شود.»