برخی تست‌های تشخیص طبی چند ده برابر ارزان‌تر می‌شوند

برخی تست‌های تشخیص طبی چند ده برابر ارزان‌تر می‌شوند

با ساخت کاوشگر نانویی با قابلیت تشخیص نوکلئاز، شناسایی این عامل که در برخی بیماری‌ها نقش دارد، هزینه انجام تست‌های تشخیصی کاهش می‌یابد. قیمت این کاوشگر ۶۲ برابر ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه است.

به تازگی مقاله‌ای در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است که در آن محققان جزئیاتی درباره ساخت ابزاری به نام Subak، را ارائه کردند. این ابزار برای تشخیص نوکلئاز به کار می‌رود آنزیمی که  اسیدهای نوکلئیک مانند DNA یا RNA را به قطعات کوچکتر تجزیه می‌کند. محققان Subak را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند تا هنگام تجزیه شدن توسط آنزیم نوکلئاز رنگ متفاوتی را منتشر کند.

مینژون کیم، به تیمی از محققان دانشگاه تگزاس در آستین کمک کرد تا راهی ارزان‌تر برای تشخیص نوکلئاز ایجاد کند، این نوع تشخیص برای شناسایی برخی بیماری‌ها نظیر کووید ۱۹ موثر ضروری است.

تشخیص اسید نوکلئیک روش اصلی برای شناسایی پاتوژن‌هایی است که باعث بیماری‌های عفونی می‌شوند. از آنجا که میلیون‌ها آزمایش PCR در روز در طول همه‌گیری کرونا در سراسر جهان انجام می‌شد، این دستاورد موجب کاهش هزینه آزمایش‌های پزشکی می‌شود.

کاوشگر انتقال انرژی رزونانس فلورسانس (FRET)  به عنوان روش رایج برای شناسایی فعالیت نوکلئاز، ۶۲ برابر بیشتر از Subak هزینه دارد.

Subak مبتنی بر یک کلاس ویژه‌ای از نانوخوشه‌های نقره فلورسنت است که از ۱۳ اتم نقره پیچیده شده در اطراف یک رشته DNA کوتاه ساخته شده‌اند. این محصول یک نانوکامپوزیت آلی/معدنی بوده که ابعادی در حد یک تا سه نانومتر دارد.

این نانومواد در این مقیاس طول می‌تواند بسیار درخشان باشد، مانند نقاط کوانتومی، و رنگ‌های مختلفی را نشان می‌دهد. این نانوخوشه‌های حاوی DNA در ابتدا رنگ سبز فلورسانس ساطع می‌کنند اما زمانی که آنزیم نوکلئاز آن‌ها را قطعه قطعه می‌کند، رنگ آن به قرمز تغییر می‌کند که این تغییر رنگ زیر لامت فرابنفش به سادگی قابل مشاهده است.

این فناوری ارزان‌قیمت بوده به طوری که هر آزمایش تنها یک دلار هزینه دارد در حالی که رنگ‌های رایج بسیار گران‌تر هستند.

با توجه به موفقیت در شناسایی نوکلئاز، این گروه به دنبال این هستند که این کاوشگر را به گونه‌ای اصلاح کند که بتوان از آن برای اهداف زیستی دیگر نیز استفاده کرد.