تولید واکس نانویی برای افزایش ماندگاری میوه‌ها

تولید واکس نانویی برای افزایش ماندگاری میوه‌ها

محققان با ساخت نوعی واکس حاوی روغن‌هایی با ابعاد نانومتری، موفق به افزایش ماندگاری میوه‌ها شدند. این محصول باکتری‌ها را تجزیه می‌کند.

دکتر مصطفی اکبولوت، استاد مهندسی شیمی، با همکاری لوئیس سیسنروس-زاوالوس از گروه کشاورزی و باغبانی، روی ساخت محصولی طولانی‌عمل (Long Acting) کار کردند. آن‌ها به دنبال مهندسی محصولی برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی بودند که با کمک نانوذرات طولانی‌عمل این مشکل حل شد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در بازار جهانی میوه و سبزیجات بیش از ۵۰ ٪ از تولیدات حوزه کشاورزی در مراحل مختلف تولید و پس از برداشت از بین می‌رود.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات در حال حاضر دارای لایه‌ای از موم درجه غذا هستند که به دلایل زیبایی و برای جلوگیری از، از دست رفتن آب محصول به آن اعمال می‌شود. در این تحقیقات، اکبولوت چنین مومی را با روغن اسانس چوب دارچین کپسوله شدن در نوعی پروتئین مورد استفاده قرار دادند. این روغن که به صورت نانومقیاس کپسوله شده دارای خاصیت آنتی‌باکتریال است.

اکبولوت می‌گوید: «ما در عصری زندگی می‌کنیم که فناوری بسیار پیشرفت کرده است. با این حال، صنایع غذایی با این پیشرفت‌ها حرکت نکرده است و مشکلات زیادی در مورد ایمنی مواد غذایی وجود دارد.»

این فناوری که نوعی پوشش موم نانویی است، ایمنی محصولات غذایی را تقویت می‌کند و محافظت بیشتری در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند. این پوشش کامپوزیتی اثرات ضد‌باکتریایی سریع و قوی را ارائه می‌دهد.

پاتوژن‌های غذا به ویژه برای میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد چرا که به دلیل ماهیت میوه‌ها و سبزیجات، معمولا آن‌ها به صورت خام مصرف شده یا حرارت خیلی کمی به آن‌ها داده می‌شود، در حالی که برای از بین رفتن پاتوژن‌ها نیاز به دمای بالا است.

لوئیس سیسنروس-زاوالوس گفت: «توسعه این پوشش به ما درک بهتری از تعامل بین موم و میکروارگانیسم‌های ناخواسته داد. من فکر می‌کنم که تأثیر این پوشش‌های مومی بر صنعت مواد غذایی بسیار بزرگ است زیرا این صنعت به دنبال فن‌آوری‌های جدید است. این پوشش نانویی یکی از ابزارهایی است که ما در حال توسعه آن هستیم و در واقع می‌تواند به این صنعت کمک کند تا با این چالش‌ها در برابر پاتوژن‌ها روبرو شود.»

این روغن نانویی، اتصال و زنده ماندن باکتری‌ها بر روی میوه‌ها یا سبزیجات را سخت‌تر می‌کند. باکتری‌ها زمانی که در معرض این روغن قرار می‌گیرند، تجزیه می‌شوند و ماندگار محصول افزایش می‌یابد.»