دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران میزبان کارگاه آموزشی «ایمنی در آزمایشگاه نانو»

دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران میزبان کارگاه آموزشی «ایمنی در آزمایشگاه نانو»

در راستای گسترش آگاهی‌رسانی به دانشجویان، پژوهشگران و کارکنان شاغل در محیط‌های آزمایشگاهی فعال در حوزه نانوفناوری و با هدف توسعه ایمن و مسئولانه این فناوری در کشور، کارگاه آموزشی «ایمنی در آزمایشگاه نانو» مورخ ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ در تالار رستگار، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخش اول این کارگاه مباحث کلی شامل آشنایی با ایمنی و بهداشت در آزمایشگاه‌ها، معرفی عوامل زیان‌آور در محیط آزمایشگاهی، استفاده از سیستم جهانی GHS برای شناخت مخاطرات و کار ایمن با مواد شیمیایی، آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی، آشنایی با روش‌های برچسب‌گذاری و فهرست‌برداری از مواد شیمیایی و … توسط دکتر زراوشانی از دانشگاه «علوم پزشکی قزوین» تدریس شد.
در بخش دوم کارگاه دکتر منهاج‌نیا از شرکت «راهبران توسعه سبز»، مباحث بهداشت و ایمنی کار با نانومواد شامل انواع مخاطرات نانومواد، سمیت مهمترین نانومواد کاربردی، راه‌‍‌های مواجهه با نانومواد در آزمایشگاه‌ها، ارزیابی ریسک‌ مواجهه با نانومواد و رویکردهای کاهش آن، روش‌های کنترل مواجهه با نانومواد، استفاده از وسایل حفاظت فردی، مدیریت پسماندهای نانویی و مدیریت حوادث نانویی، را آموزش دادند.

شایان ذکر است در این دوره تخصصی که توسط گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، با همکاری شرکت «راهبران توسعه سبز» برنامه‌ریزی و برگزار شده بود، دانشجویان و متخصصین فعال در آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران، دانشکده دامپزشکی ‎دانشگاه تهران، مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی شرکت داشتند و در پایان دوره به سوالات حضار پاسخ داده شد. به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهی حضور مورد تایید ستاد اعطا خواهد شد.