نانوالماس روی الیاف لباس، باعث خنک‌تر شدن بدن می‌شود

نانوالماس روی الیاف لباس، باعث خنک‌تر شدن بدن می‌شود

شادی هوشیار دانشمند ایرانی‌تبار دانشگاه RMIT استرالیا، با استفاده از الکتروریسندگی نانوالماس را روی الیاف پنبه قرارداده و پارچه‌ای تولید کرده است که بدن را خنک نگه می‌دارد. استفاده از چنین لباس‌هایی می‌تواند نیاز به سیستم‌های برودتی داخل ساختمان را کمتر کند.

محققان دانشگاه RMIT از نانوالماس برای ایجاد منسوجات هوشمند استفاده کردند که می‌تواند افراد را سریع‌تر خنک کند. در این پروژه محققان پارچه‌هایی از جنس پنبه تولید کردند که روی آن‌ها نانوالماس قرار داده شده است. این پارچه با استفاده از روش الکتروریسندگی بافته می‌شود که موجب کاهش ۲-۳ درجه‌ای دما نسبت به پنبه‌های فاقد نانوالماس می‌شود.

آن‌ها این کار را با بیرون کشیدن گرمای بدن و رها کردن آن از پارچه انجام می‌دهند  که نتیجه هدایت حرارتی بسیاربالای نانوالماس است.

دکتر شادی هوشیار، از محققان این پروژه می‌گوید که فرصت بزرگی برای استفاده از این فناوری به منظور ایجاد منسوجات جدید به وجود امده است که می‌توان از آن برای تولید لباس‌های ورزشی و حتی لباس‌های محافظ شخصی، مانند لباس آتش نشانان‌ها استفاده کرد تا آن‌ها را خنک نگه دارند.

نتایج این پروژه همچنین نشان داد که نانوالماس می‌تواند موجب محافظت از پارچه در برابر اشعه ماوراء بنفش شود که این موضوع موجب شده تا این فناوری برای لباس‌های تابستانی مورد استفاده در فضای باز ایده‌آل باشد.

دکتر هوشیار می‌گوید: «در حالی که ممکن است ۲ یا ۳ درجه به نظر زیاد نرسد، اما همین تغییر کوچک دمایی می‌تواند برای دوره طولانی مدت استفاده از لباس به ویژه هنگام ورزش یا فعالیت‌های بدنی تاثیرگذار باشد و از نظر راحتی و تاثیر روی سلامتی مهم باشد. پوشیدن این لباس حتی می‌تواند برای تصمیم به خاموش کردن سیستم سرمایشی، موثر باشد.»

وی می‌افزاید: «همچنین می‌توان بررسی کرد که چگونه می‌توان از نانوالماس برای محافظت از ساختمان‌ها در برابر گرمای بیش از حد استفاده کرد ، که مزایای زیست محیطی زیادی دارد.»

پیش بینی می‌شد استفاده از این پارچه به دلیل نیاز کمتر به استفاده از تهویه مطبوع منجر به صرفه‌جویی ۲۰ تا ۳۰ درصدی در مصرف انرژی شود.

این تیم تحقیقاتی که در مرکز نوآوری مواد و مد آینده (CMIFF) مستقر است، از مهندسان RMIT و محققان نساجی تشکیل شده است که در زمینه توسعه منسوجات هوشمند نسل بعدی و همچنین همکاری با صنعت برای تدوین راه حل‌های واقع گرایانه تخصص خوبی دارند.

برخلاف تصور عامه، نانوالماس همان الماس‌های گرانقیمت نیستند که به عنوان جواهر استفاده می‌شود، آن‌ها بسیار ارزان‌تر از اکسیدگرافن و مواد کربنی هستند. این نانومواد زیست‌سازگار بوده و برای بدن انسان بی‌خطر هستند.