فریب سیستم ایمنی بدن برای درمان سرطان/کاهش عوارض شیمی‌درمانی با نانوذرات پوشش‌دار

فریب سیستم ایمنی بدن برای درمان سرطان/کاهش عوارض شیمی‌درمانی با نانوذرات پوشش‌دار

محققان با استفاده از سلول‌های بدن بیمار، نوعی نانوذرات حاوی پوشش ساختند که شبیه به سلول خود بیمار بوده و در نتیجه به راحتی در بدن جابه‌جا می‌شوند بدون این که سیستم ایمنی آن‌ها را دشمن فرض کند. این نانوذرات از داروی شیمی‌درمانی پر شده و به صورت هدفمند وارد سلول سرطان ریه می‌شوند.

سرطان ریه یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ و میر را در میان انواع مختلف سرطان دارد. حتی با وجود روش‌های شیمی‌درمانی، جراحی و پرتودرمانی، حدود یک چهارم از افراد مبتلا به این بیماری در ۵ سال اول بعد از تشخیص جان خود را از دست می‌دهند.

برای بهبود شانس بیماران مبتلا به سرطان ریه، محققان دانشگاه تگزاس در آرلینگتون و مرکز پزشکی UT Southwestern روش جدیدی برای تحویل مستقیم داروهای ضدسرطان به داخل تومور ارائه کردند. آن‌ها در این پروژه از مواد سلولی خود بیمار به عنوان اسب تروجان استفاده کرده تا انتقال دارو به صورت مستقیم و هدفمند به سلول سرطانی انجام شود.

آلفرد جنت پوتوین از محققان این پروژه می‌گوید: « این فناوری شامل جداسازی سلول‌های T از بیمار و اصلاح آن‌ها برای بیان گیرنده خاصی است که سلول‌های سرطانی  هدف قرار می‌دهد.»

گام مهم در این روش جدید شامل جداسازی غشای سلولی از این سلول‌های T اصلاح شده، بارگیری غشاها با داروهای شیمی درمانی و سپس پوشش‌دهی آن‌ها بر روی گرانول‌های کوچک تحویل دارو است. هنگامی که این نانوذرات با پوشش غشایی به بیمار تزریق می‌شوند ، غشای سلولی به عنوان یک راهنما عمل می کند و نانوذرات را با دقت به سلول‌های تومور هدایت می‌کند. این روش به منظور فریب سیستم ایمنی بدن بیمار طراحی شده است، زیرا نانوذرات روکش شده شبیه به سلول‌های خود بدن بوده و احتمال شناسایی شدن و دفع توسط بدن را به حداقل می رساند.

جان ویدانز از محققان این پروژه می‌گوید: «مزیت اصلی این روش در ماهیت بسیار هدفمند آن نهفته است، که به آن اجازه می‌دهد تا بر محدودیت‌های شیمی درمانی معمولی که اغلب منجر به عوارض جانبی مضر و کاهش کیفیت زندگی بیماران می‌شود، غلبه کند. با ارائه مواد شیمی درمانی به طور مستقیم به سلول‌های تومور، این سیستم موجب به حداقل رسیدن آسیب به بافت‌های سالم می شود.»

در این مطالعه، محققان نانوذرات را با داروی ضد سرطان سیس پلاتین بارگذاری کردند. نانوذرات پوشیده از غشاء در قسمت‌های تومورها جمع می‌شوند و به سایر بخش‌ها نمی‌روند. در نتیجه، این سیستم رهایش هدفمند قادر به کاهش اندازه تومورها در گروه کنترل بود و اثربخشی بالایی را نشان داد.