نانوحباب در فرآوری لبنیات نقش موثری دارد

نانوحباب در فرآوری لبنیات نقش موثری دارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نانوحباب اثرات مثبتی در بهبود فرآیند فرآوری لبنیات دارد. کاهش مصرف انرژی در پمپاژ سیالات حاوی ذرات چربی و کاهش گرفتگی غشاءها از جمله مزیت‌هایی است که فناوری‌نانوحباب برای صنایع لبنی به ارمغان می‌آورد.

صنعت فرآوری لبنیات حوزه بسیار مهم و متنوعی است به طوری که محصولات مختلفی از جمله شیر، نوشیدنی‌های متفاوت، محصولات لبنی تخمیری، محصولات غنی از چربی به شکل‌های منجمد و خشک از این صنعت به دست می‌آید. این سطح از تنوع موجب شده تا صنایع لبنی به دنبال راه حل‌های فرآوری نوآورانه و پایدار باشند. فناوری نانوحباب یک ابزار ارزشمند برای رسیدن به این هدف است.

در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده، محققان به بررسی کاربردهای نانوحباب در بخش فرآوری لبنیات پرداختند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که نانوحباب با اجزاء مختلف شیر برهمکنش داشته و می‌تواند خواص محصولات لبنی را اصلاح نماید. استفاده از فناوری‌نانوحباب می‌تواند گرفتگی ناشی از رسوب چربی در تجهیزات را به حداقل برساند و عملکرد غشاء را در این صنعت بهبود دهد. البته تجاری‌سازی فناوری‌نانوحباب در صنایع لبنی هنوز در مقیاس آزمایشی بوده و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

در حال حاضر تحقیقاتی محدودی روی کاربرد نانوحباب در فرآوری لبنیات صورت گرفته و بیشتر این مطالعه‌ها روی تاثیر نانوحباب بر ویژگی‌های کیفی و فرآیندپذیری محصولات لبنی با پروتئین بالا صورت گرفته است. یکی از گلوگاه‌ها در این صنعت مربوط به محصولات با ویسکوزیته بالا است که حاوی مواد جامد مختلفی هستند. جلوگیری از تجمع این مواد جامد نیاز به صرف انرژی زیادی است. به نظر می‌رسد که فناوری‌نانوحباب می‌تواند تا حدودی به کاهش مصرف انرژی در بخش پمپاژ کمک کند و بدون استفاده از افزودنی‌های شیمیایی تاحدی این مشکل را کاهش دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتری پیرامون این موضوع به مقاله «Future perspective of nanobubble technology in dairy processing applications» مراجعه کنید