نشست مشترک ستاد توسعه فناوری نانو با سازمان حفاظت از محیط زیست

نشست مشترک ستاد توسعه فناوری نانو با سازمان حفاظت از محیط زیست

نشست مشترک ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور دکتر احمدوند، دبیر ستاد نانو همراه با چند تن از مدیران ستاد نانو و دکتر شهاب الدین منتظمی، رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی نماینده سازمان محیط زیست و تعدادی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، به میزبانی ستاد نانو برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست بررسی فرصت‌های همکاری سازمان محیط‌ زیست و ستاد نانو در زمینه استفاده از ظرفیت‌های این فناوری در حوزه محیط زیست بود.

این نشست با صحبت‌های دکتر منتظمی در مورد لزوم ورود فناوری‌های نوین به ویژه فناوری نانو در حوزه محیط زیست برای رفع چالش‌ها و دغدغه‌های زیست محیطی شروع شد. ایشان خاطرنشان کردند در این مسیر قطعا ملاحظات و محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت که می‌توان با همکاری ستاد نانو آن‌ها را مدیریت کرد.

در ادامه نشست دکتر احمدوند، دبیر ستاد به معرفی سیاست‌ها، برنامه‌ها و دستاوردهای فناوری نانو در کشور پرداخت. ایشان خاطرنشان کردند در بحث‌های اجرایی ستاد نانو از ظرفیت‌های نهادهای متولی موجود در کشور استفاده کرده و در محورهایی که نهادی وجود نداشته، ستاد نانو محورسازی کرده است. حمایت از ۴۳هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی و شکل‌گیری حدود ۳۶۴ شرکت و کسب و کار با مجموع ۱۶۹۳ محصول دارای گواهی نانومقیاس از جمله فعالیت‌های ستاد بوده است. همچنین سهم بازار داخلی محصولات فناوری نانو حدود ۳۰ همت بوده که به طور متوسط هر سال شاهد رشد دو برابری بوده است.

دکتر احمدوند در ادامه به ملاحظات ایمنی محصولات توسعه داده شده در حوزه فناوری نانو اشاره و خاطرنشان کردند ستاد نانو در این مورد به طور جدی وارد عمل شده و تعاملات داخلی و بین‌المللی متعددی با سازمان استاندارد و ایزو را پیش برده است.

ستاد نانو متولی توسعه فناوری نانو در کشور است و توسعه امن فناوری نانو را مورد توجه دارد. در این راستا به شرکت‌ها و نهادها کمک می‌کند تا ملاحظات ایمنی و زیست محیطی را شناخته و بتوانند تاییدیه‌های موردنظر را بگیرند.

دکتر احمدوند در انتها به زمینه‌های همکاری ستاد و سازمان محیط زیست برای پیشبرد پروژه‌های این حوزه اشاره کردند.

در این جلسه فناوری‌ها و موضوعاتی که در حوزه نانو می‌توانند در محیط زیست استفاده شود معرفی شدند: استفاده از نانوغشاها در تصفیه آب و پساب، استفاده از فناوری نانوحباب در تصفیه پساب‌های صنعتی و احیاء تالاب‌ها، استفاده از نانوکاتالیست‌ها و فناوری پلاسما در تصفیه گازهای آلاینده صنایع و نیروگاه‌ها، از جمله فناوری‌های پیشنهادی بود که از طرف ستاد نانو مطرح شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه‌های ترویجی مانند برگزاری پانل‌ها و نشست‌های تخصصی برای معرفی ظرفیت‌های فناوری نانو از جمله موضوعات همکاری بود که در این جلسه پیشنهاد شد.

همچنین امکان استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست برای پروژه‌های حوزه فناوری نانو که تاییدیه‌های ستاد نانو را داشته باشند و ارائه تخفیفاتی در تسهیلات ارائه شده برای حوزه نانو از دیگر موضوعات مطرح شده برای همکاری بود.