یک ویروس گیاهی در درمان سرطان استفاده شد

یک ویروس گیاهی در درمان سرطان استفاده شد

نوعی ویروس گیاهی که باعث آلودگی لوبیا چشم بلبلی می‌شود، برای مقابله با سرطان در موش‌ها موثر بوده است. نانوذراتی روی سطح این ویروس موجب تحریک سیستم ایمنی شده که پاسخ آن برای از بین بردن تومور تاثیرگذار بوده است.

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که نوعی ویروسی که لوبیا چشم‌ بلبلی را آلوده می‌کند، در درمان سرطان موثر است. محققان در نتایج آزمایشگاهی خود، تاثیر این ویروس را در مجموعه‌ای از سرطان‌های متاستاتیک در موش‌ها شگفت‌انگیز گزارش کرده‌اند و امیدوارند که بتوان از آن برای درمان سرطان در انسان استفاده کرد.

نانوذرات برداشت شده از ویروس موزائیک لوبیا چشم‌بلبلی باعث افزایش میزان بقا در موش‌ها شده و رشد تومور را سرکوب می‌کند. این کار روی انواع سرطان از جمله سرطان پستان، روده بزرگ و تخمدان در موش‌ها موثر بوده است.

موش‌هایی که تومورهای آن‌ها با جراحی برداشته شده بودند نیز پس از درمان با این ویروس، پیشرفت‌های قابل مقایسه‌ای نشان دادند.

ویروس موزائیک لوبیا چشم بلبلی یک پاتوژن گیاهی است که در حبوبات دیده می‌شود. این ویروس به طور مستقیم به سلول‌های سرطانی در موش‌ها حمله نمی‌کند، بلکه به عنوان نوعی ایمونوتراپی عمل کرده و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سرطان را پیدا و از بین ببرد.

این مطالعه جدید بخشی از تحقیقات در حال انجام به رهبری آزمایشگاه نیکول اشتاینمتز در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو است.

استینمتز و همکارانش سال‌ها  صرف آزمایش نانوذرات ویروس موزائیک لوبیا چشم بلبلی کرده‌اند تا از آن برای کمک به سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.

این نانوذرات قبلاً در ارتقاء پاسخ سیستم ایمنی بدن در هنگام تزریق مستقیم به تومور موثر بودند و نتایج اخیر حاکی از آن است که این روش درمان می تواند به جلوگیری از گسترش سرطان و عود مجدد آن کمک کند.

محققان توضیح می‌دهند که از آنجا که این ویروس گیاهی است نمی‌تواند پستانداران را آلوده کند، اما سیستم‌های ایمنی موش تمایل دارند که آن را به عنوان خارجی شناسایی کنند.

تحقیقات آن‌ها نشان داده است که این امر باعث ایجاد واکنش شدید سیستم ایمنی بدن می‌شود، که در نتیجه به تومور نیز حمله‌ور می‌شود. این ویروس باید روی انسان نیز آزمایش شود تا اثربخشی آن روی تومور سرطانی در انسان مشخص شود.