حمایت مالی برای تجاری‌سازی زخم‌بندهای نانویی

حمایت مالی برای تجاری‌سازی زخم‌بندهای نانویی

شرکت نانوردیکا مدیکال (Nanordica Medical) که در شهر تالین مستقر است، ۱٫۷۵ میلیون یورو حمایت مالی برای توسعه فناوری جدید خود دریافت می‌کند. این شرکت روی زخم‌بندهای نانویی تمرکز دارد. این بودجه قرار است برای کمک به تجاری‌سازی این محصول هزینه شود.

۱۰۰ میلیون بیمار از زخم‌های مزمن مانند زخم‌های دیابتی رنج می برند. علاوه بر این، به دلیل پیری جمعیت و افزایش بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی، سالانه ۱۲ ٪  شیوع این زخم‌ها افزایش می‌یابد. قطع عضوهای زیادی در سراسر جهان توسط این زخم‌ها رخ می‌دهد که بیشتر آن‌ها مربوط به عفونت باکتریایی است.

بیماران مبتلا به زخم‌های آلوده به طور معمول با آنتی‌بیوتیک‌های سیستمیک یا ضد باکتریایی‌های سنتی مانند پانسمان‌های مبتنی بر یون نقره درمان می‌شوند. محققان شرکت نانوردیکا مدیکال با ترکیب مس با نانوذرات نقره، روشی برای درمان این عفونت‌ها یافتند به طوری که فرمولاسیون نانویی آن‌ها عفونت باکتریایی را تا ۸ برابر بهتر درمان می‌کند. اغلب پانسمان‌های ضد باکتری که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند و در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند، معمولاً از نقره ساخته می‌شوند، یک عنصر شیمیایی که در کشتن باکتری‌ها بسیار خوب است اما ممکن است مقاومت باکتریایی ایجاد نماید. سالانه ۲۵۰۰۰ نفر در اتحادیه اروپا به دلیل عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم جان خود را از دست می‌دهند.

آنا لیسا کوبو مدیرعامل نانوردیکا مدیکال می‌گوید: « مس در کشتن ویروس‌ها اثربخش است، اما روی باکتری‌ها تأثیر نمی‌گذارد. نانوذرات ترکیبی ما پتانسیل زیادی برای درمان عفونت‌های باکتریایی دارند. ما با نشان دادن ایمنی و اثربخشی این پانسمان زخم پیشرفته در بیماران، به یک نقطه عطف اساسی رسیدیم. هدف بعدی ما این است که این محصول را به بازار و به دست بیماران برسانیم.»

از آنجایی که پانسمان زخم آن‌ها بسیار نازک است، باندهای نانوردیکا مدیکال می‌توانند ۲۰ درصد ارزان‌تر از رقبای خود باشند. محققان اکنون با بزرگترین بیمارستان استونی، مرکز پزشکی شمال استونی، کار می‌کنند و آزمایش‌های بالینی را انجام می‌دهند. تیم شرکت نانوردیکا مدیکال در حال برنامه ریزی برای تأیید این نتایج در یک آزمایش بزرگتر است. یک مطالعه که شامل ۱۷۰ بیمار مبتلا به زخم پای دیابتی است در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ انجام می‌شود که یکی از بزرگترین مطالعات در نوع خود خواهد بود و راه را برای ورود محصولات مراقبت از زخم شرکت نانوردیکا مدیکال هموار می کند.